نارسیس رایانه

!knock out | نقد و بررسی بازی EA Sports UFC

وقتی که EA SPORTS اولین مجوز ساخت مبارزات UFC را از MMA دریافت کرد به نظرم این بازی آینده موفقی پیش رو خواهد داشت و فکر می کردم این بازی جای پای عنواین دیگر EA SPORS بگذارد و هر سال یک نسخه از آن به بازار عرضه شود که این گونه نشد. گرافیک بصری خیره کننده و مبارزات سرگرم کننده نشان از این می دهد که این بازی جا پای عنواین دیگر EA SPORTS گذاشته است. زمانی که من EA Sports UFC را با بازی هایی که قبلا THQ عرضه کرده مقایسه می کنم در می یابم که نسخه های قبلی UFC برای طرفداران مبارزات MMA بسیار لذت بخش بوده  و اضافه کردن مبارزان جدید این لذت را دو چندان کرده است. البته کش دادن بیش از حد این بازی هم خوب نیست و هنوز هم این بازی پتانسیل زیادی را برای ارتقا دارد. در ادامه با بررسی این بازی همراه باشید.

نام بازی :  EA Sports UFC

سازنده :  EA Canada

ناشر :  EA Sports

سبک :  ورزشی/ مبارزه‌ای

پلتفرم ها :  Xbox One / PS4

تاریخ انتشار شمسی: ۲۷ خرداد ۹۳

تاریخ انتشار میلادی: ۱۷ ژوئن ۲۰۱۴

(نقد و بررسی این بازی بر روی نسخه ی Xbox One انجام شده است)

وقتی برای اولین بار من این بازی رو تجربه کردم بزرگ ترین سوالی که ذهن من را مشغول کرد این بود که EA SPORTS چطور توانست این بازی را بهتر کند؟ یا در بارنامه نویسی که THQ موفق عمل نکرد چطور توانست عملکرد بسیار خوبی داشته باشد؟ من از طرفداران UFC Undisputed شرکت THQ بودم ، من عاشق دانا وایت تحت حمایت THQ بودم و از EA به خاطر خرید امتیاز این بازی متنفر شده بودم چون اونها چند سال قبل تر از THQ فرصت خرید امتیاز رو داشتند ولی آن را نخریده بودند ، در کنار همه ی این‌ها، ضربه‌ی سختی که به وسیله‌ی خرده فروشان به عنوان Undisputed 3 زده شد، باعث شد تا MMA از THQ دل سرد شود و به فکر یک سازنده دیگر برای ساخت UFC بیفتد ولی با این حال به نظرم این راهی که EA SPORTS پیش گرفت خیلی موفق تر از راهی است که قبلا THQ در پیش گرفته بود و EA SPORTS موفقیت های بیشتری را کسب خواهد کرد.

ظرافت موج می زند…

خیلی غافلگیر شدم. بازی EA Sports UFC در بسیاری از جهات فوق العاده بود. برای شروع می‌خواهم از گرافیک بازی بگم که واقعا هیچ ایرادی را نمی توان از آن گرفت و سطح جزییات گرافیکی بسیار بالاست. مبارزان ستاره‌های نمایش هستند و با دقت بسیار زیادی ساخته شده‌اند و به قول معروف با مبارزان واقعی مو نمی‌زنند به راستی که آخرین جزییات شان مثل خالکوبی آن‌ها و استخوان‌بندی بدن‌شان کاملا دقیق است. همه ی حرکت‌های مخصوص هر مبارز که شامل تمامی رفتار‌های قبل از مسابقه و استایل مبارزه‌شان به طور دقیقی ساخته شده است. شاید باور نکردنی به نظر نیاید که به راحتی بهترین ورزشکاران حرفه ای را در یک بازی گنجانده شده باشند ولی باید باور کرد.

وقتی به طور قابل ملاحضه‌ای به مبارزان نگاه می‌کنیم، آنها خیلی مجلل و زیبا به نظر می‌آیند. من خیلی دوست داشتم بازی شامل فیلم واقعی از زندگی مبارزان بود و همچنین مربیان و دانا وایت که با کلماتش شما را در بخش career mode تشویق می‌کرد. این بازی احترام زیادی به ورزش گذاشته و این را می‌توان در هر بخش از بازی حس کرد. قفس مسابقه، تماشاگران و حتی تبلیغات اسپانسرهایی که بر روی رینگ قرار دارند خیلی با شکوه به نظر می‌رسد.

از لحاظ فنی من متوجه چند مسئله شدم. اول اینکه نرخ فریم بازی ۳۰ فریم بر ثانیه است که در بعضی صحنه‌ها دچار مقداری افت فریم به اندازه ۲ تا ۷ فریم یعنی ۲۳ فریم بر ثانیه می‌شود مخصوصا در بخش تمرینی البته شما به احتمال زیاد این افت فریم‌ها را احساس نمی‌کنید. من در یک حرکت عجیب و غریب در یک مبارزه، ضربه‌ای را وقتی دو مبارز نمی‌توانستند با‌هم درگیر شوند به حریف زدم. خیلی تعجب کردم که چطور بعد از سوت داور این ضربه زده شد! و دو مرتبه حریف من طوری به من ضربه میزد که انگار با آجر داره بهم ضربه می زنه ، من با دو ضربه به سرم ناک اوت می شدم. حتی یکبار هم من هرچی به حریفم ضربه میزدم هیچ صدمه ای نمی دید مثل این بود که دارم به دیوار بتنی ضربه میزنم. البته این نکته رو هم بگم من چیزی حدود هزار مسابقه انجام دادم که در چهار تا مسابقه مشکلاتی را که گفتم پیش آمد شاید این مشکلات برای تعداد انگشت شماری که این بازی رو انجام دادن پیش آمده باشد.

واقعا فوق العادست...

واقعا فوق العادست…

یک،دو،سه مسابقه شروع شد

ضربات مشت و لگد بسیار کنترل شده است به طوریی که نا خود آگاه به سمت جلو می روید که بسیار طبیعی است. با این حال وقتی سخت تر می شود که حریف را بر روی زمین بیاندازید یا او شما را روی زمین بیاندازد و بخواهید او را سابمیشن کنید یا بر عکس. تمامی حرکات پیچیده مبارزان MMA به طور مناسبی در کنترلر کنسول گنجانده شده است. البته این حرکات به مرور زمان و با آمدن نسخه های جدید تر از این بازی بهتر هم خواهد شد اما خوشبختانه در بازی با ویژگی های جامع آموزشی ، چالش های و تمرینات متوالی شما می توانید به هسته اصلی مبارزات پی ببرید. ولی اگر شما حوصله این کارها رو ندارید به سایت easports.com بروید و وارد قسمت بازی UFC شوید و از راهنمایی ها و ترفند های مربوط به بازی  مطلع شوید. ولی بدانید که یک شبه نمی توانید تمامی ترفندهای بازی را یاد بگیرید.

شما اگر ضربات را بی وقفه و یکی پس از دیگری بزنید باعث خالی شدن نوار استقامت (استامینا) خود می شوید. شما باید در مبارزات با توجه به نوار استقامت، ضربات را با استراتژی و برنامه ریزی بزنید. شما حتی برای دفاع ضربات حریف هم نیاز به استامینا دارید. اگر شما به دفاع کردن در مبارزات اهمیت نمی دهید در مدت کوتاهی ناک اوت(KO) می شوید.

تنها مشکلی که در مبارزات وجود دارد جای خالی دادن ضربات است که خیلی به سختی انجام می شود. به عنوان مثال شما برای جای خالی دادن ضربات سر باید به چپ و یا راست حرکت کنید که برای این کار باید حتما دکمه های مناسب جای خالی دادن همان نوع ضربه را بزنید که اگر حریف از ضربات متنوع استفاده کند کار شما برای جای خالی دادن سخت می شودر و شما قادر به نشان دادن عکس العمل های سریع دفاعی نیستید.

موضوع دیگری که می خوام اشاره کنم به آن گیم پلی قسمت submission مبارزات هست. به عبارتی ساده بخوام بگم انجام فنون submission در حین مبارزه کمی سخت است و برنده شدن با submission هم از آن سخت تر است حتی روی سطح easy هم سخت است. شما وقتی حرکت submission را انجام می دهید یک شکل هشت ضلعی بر روی صفحه نمایش ظاهر می شود سپس شما از شوک سمت راست برای انجام submission یا شوک سمت چپ یا فرار از submission استفاده می کنید. شاید در نگاه اول این حرکات ساده به نظر بیاد ولی اگر حریف شما هوش مصنوعی نباشد و یک انسان باشد شما کار مشکلی پیش رو دارید. سیستم submission همیشه برای من یک مسئله مشکل در نسخه های قبلی بازی UFC بود که هنوزم این مشکل در این نسخه هم وجود دارد.

در حالی که مبارزات و برنده شدن در یک مبارزه بسیار لذت بخش است من احساس می کنم سرعت مسابقات گاهی آهسته و آرام و حتی برخی از ضربات آن طوری که به نظر می رسد لذت بخش نیست. شاید به خاطر ۳۰ فریم بودن بازی باشد و شاید هم نه.

Career mode

من بیشتر وقت خودم را در حال بازی کردن بخش Career mode هستم که بسیار لذت بخش و سرگرم کننده هست اما من در این بخش انتظار یک نو آوری یا ابتکار خاصی داشتم که وجود ندارد. شما مانند نسخه های قبلی UFC می توانید یک مبارز را ساخته و آن را شخصی سازی کنید. بعد از اینکه مبارز خود را ساختید شما Career خود را از مسابقات TUF آغاز می کنید و بعد از برنده شدن در این مسابقات به مسابقات UFC راه پیدا می کنید که می توانید مهارت های خود را افزایش دهید و همچنین حرکات رزمی جدید و ویژگی های جدید به دست آورید و همین طور اسپانسر یا حامیان مالی و طرفدارانی برای خود کسب می کنید. به طور کلی این بخش بسیار سرگرم کننده و اعتیاد آور است و تنها نقطه ضعف این بخش نبود نوآوری خاص است.

قهرمان خود را بسازید...

قهرمان خود را بسازید…

بخش آنلاین

علاوه بر Career mode این بازی دارای مُد های آنلاین نیز می باشد. در حالت آنلاین دو بازیکن با استفاده از گزینه ی quick match می توانند رو در روی هم قرار گیرند که می توانند هر کدام یک مبارز که در بازی قرار دارد را به دلخواه انتخاب و با آن به مبارزه بپردازند. اما قسمت جالب بخش آنلاین ، مسابقات قهرمانی Championship هست که شما می توانید با یک مبارز به دلخواه یک فصل را بازی و قهرمان مسابقات آن فصل شوید. مُد دیگر حالت آنلاین ، Rivalries است ، شما در این مُد می توانید با دوستان خود که به لیست دوستان اضافه کردید به مبارزه بپردازید و حتی می توانید مسابقات قهرمانی Championship را با دوستان خود برگزار کنید. تمامی مبارزات آنلاین بدون لگ و باگ و غیره می باشد. البته من از چند نفر شنیدم که گاهی اوقات در مبارزات دچار لگ شدند که باید بگم مشکل از سرویس اینترنت دوستان است و سرور های بازی هیچ مشکلی ندارد.

صدا گذاری و موسیقی را احساس کنید

یکی دیگر از برتری های EA Sports UFC نسبت به THQ Undisputed بخش های صدا گذاری و گزارشگری مسابقات است. جو روگان و مایک گلدبرگ مناسب ترین گزینه برای گزارش مسابقات هستند. میزان هیجانی که گزارشگر به بازی وارد می کند خیلی چشم گیر و تاثیر گذار است و به ندرت از کلمات تکراری در یک گزارش استفاده می کنند. شما با توجه به کارهایی که در طول مسابقه انجام می دهید تحث تاثیر صحبت های گزارشگر قرار می گیرید. گزارشگری این بازی را می توان نقطه عطفی در بازی های ورزشی دانست. به همین ترتیب موسیقی بازی هم فوق العاده ست. تعداد آهنگ هایی که در این بازی گنجانده شده است بسیار زیاد می باشد که توسط هنرمندان معروفی ساخته شده اند البته تعدادی از آهنگ های سبک متال هاردکور هم در بازی شنیده می شود که بیشتر در بخش pay per view UFC شنیده می شود. در مورد بقیه جلوه های صوتی UFC مانند صدای مشت زدن و لگد زدن و غیره بسیار عالی کار شده به طوری که با صدای طبیعی آنها تفاوتی احساس نمی کنید.

این همه گرافیک فانتزی و صدا های فوق العاده در این بازی شاید بازی رو شبیه به یک دیگ بخار سر بسته کرده باشه اما خوشبختانه این طور نیست در واقع تمام مسائل بازی در کنار یکدیگر به خوبی مدیریت شده است. کسانی که نسخه های قبلی UFC را بازی کرده باشند در کنترل کردن بازی مشکلی نخواهند داشت ولی الان همه انتظارات بیشتری از این بازی دارند.

Knock Out!

!Knock Out

کلام آخر

تردیدی نیست که EA SPORTS برای ساخت این بازی با چالش های زیادی رو به رو شد. از بعضی جهات EA SPORTS با ارائه یک بازی MMA  لذت بخش و همچنین یک گرافیک بصری خیره کننده و افکت های صوتی فوق العاده بر روی نسل هشتم یک تجربه جدید برای گیمرها به ارمغان آورده است. این بازی ورزشی کمی پیچیده به نظر می آید که جهت رفع پیچیدگی آن شما نیاز به کمی تمرین و صبر دارد. بازی EA Sports UFC در مقایسه با دیگر بازی های ورزشی یک تجربه جدید می باشد. به طور کلی این بازی بسیار سرگرم کننده می باشد و تجربه کردن این بازی خالی از لطف نیست.

نکات مثبت: گرافیک بسیار عالی – گیم پلی فوق العاده – رفتار طبیعی تماشاگران – وجود موسیقی های متنوع – دیالوگ های زیبای گزارشگر

نکات منفی: وجود تعداد کمی باگ در بازی

امتیاز منتقد به بازی : ۸/۱۰

اشتراک گذاری در FaceBook اشتراک گذاری در Twitter google +
  1. اشکان عالیخانی گفت:

    من تابستون بازیش کردم. خیلی خوب بود. انیمشن ها خیلی طبیعی و واقعی شده بودن.
    ممنون از نقد.