نارسیس رایانه

نبرد های ماندگار|بهترین بازی های جنگ جهانی دوم(قسمت اول)

مدت زیادی از آخرین بازی خوبی که از جنگ جهانی دوم بازی کردیم میگذرد و دلمان حسابی برای این بازی ها تنگ شده است. شاید تقصیر خودمان بود که آنقدر بازی جنگ جهانی دیدیم که آرزو کردیم کاش سازنده ها سراغ داستان ها وموقعیت های دیگری بروند. اما wolfenstain the new order و enemy front که آخرین بازی های جنگ جهانی دوم بودند، دوباره خاطراتمان از جنگ جهانی دوم را زنده کردند. به همین دلیل تصمیم گرفتم یادی از گذشته ها کنم و بهترین بازی های جنگ جهانی دوم را مرور کنم.

 

                                                                                     Call Of Duty 2

 

دوستی مایکروسافت و اکتیویژن به سال ۲۰۰۵ و قسمت دوم ندای وظیفه بر میگردد.”ندای وظیفه ۲″ یکی از بازی های لانچ ایکس باکس ۳۶۰ بود ومایکروسافت حسابی برایش تبلیغ میکرد. نتیجه هم یکی از بهترین بازی ها یاول شخص تاریخ و جنگ جهانی دوم بود که صاحبان نسل دوم خانواده ی ایکس باکس میتوانستند با کیفیت بالا آن را بازی کنند. بازی از دید دو نفر از ارتش بریتانیا، یک سرباز آمریکایی و یک سرباز دیگر از ارتش سرخ روایت میشد و تنوع زاویه ی دید باعث شکل گیری ۲۷ ماموریت نفس گیر و هیجان انگیز شده بود. استودیوی Infinity Ward با شماره ی دوم از ندای وظیفه، استاندارد ها ومکانیک های جدیدی را وارد سبک اول شخص کرد که باعث شد نسل جدید بازی های اول شخص بر روی آن ها بنا شود. بهبود خودکار خط سلامتی که این روز ها در بسیاری از بازی ها شاهد آن هستیم برای اولین بار در این شماره معرفی شد و گیم پلی این سبک را وارد مرحله ی جدیدی کرد. حالا تنها لازم بود که چند لحظه پشت یک سنگر پناه بگیرید یا لحظه ای از دیدی دشمن در امان بمانید تا دوباره به وضعیت عادی برگردید. ازطرفی ندای وظیفه ۲ را با بخش چند نفره ی هیجان انگیز و روان اش هم میشناسند. در حالی که هر کدام از سرور های نسخه ی کنسولی تنها از هشت نفر پشتیبانی میکردند، سرور های نسخه ی رایانه های شخصی میزبان ۶۴ نفر بودند. با این وجود ندای وظیفه ۲ توانست در کنار بازی هایی مانند هیلو رونق ویژه ای به ایکس باکس لایو و بخش آنلاین مایکروسافت ببخشد. اما چیزی که باعث شد بازی کننده های مختلف احساس ویژه ای را نسبت به این بازی داشته باشند روایت سینمایی و صحنه های کارگردانی شده ی آن بود. سازندگان بازی با چنان قدرتی صحنه های جنگی و عظیم را به تصویر کشیده بودند که هر کدام دست کمی از یک فیلم سینمایی نفس گیر نداشتند. شما در تمام طول بازی عظمت، ویرانی و بی رحمی جنگ را درک میکردید و با بازی در نقش سربازانی از ملیت های مختلف در نبرد های حساس جنگ جهانی دوم شرکت میکردید. این صحنه های سینمایی که بعد از شماره ی دوم به امضای ابدی این مجموعه تبدیل شدند درکنار گیم پلی غنی وعالی بازی باعث شدند تا هر روز به طرفداران بازی اضافه شود. نتیجه این که ۲۵۰ هزار نسخه از بازی در هفته ی اول تنها بر روی ۳۶۰ به فروش رسید و این عدد در ژانویه ی ۲۰۰۸ به ۲ میلین نسخه رسید. ندای وظیفه ۲ اگر بهترین بازی جنگ جهانی دوم نباشد یکی از تاثیر گذار ترین بازی ها در سبک اول شخص و صنعت بازی سازی است.

 

r39913s_7

 

 

call-of-duty-2-6

 

 

                                                                               Company Of Heroes

 

با اینکه بازی از دید اول شخص امکان حضور در بطن حوادث و اتفاق ها را فراهم میکند اما هیچ چیز مانند یک بازی استراتزی نمیتواند عظمت یک جنگ را نشان دهد. حالا دیگر با یک قاب بسته و کوچک طرف نیستید بلکه میتوانید یک نقشه ی بزرگ و تعداد زیادی نیرو را در یک لحظه ببینید. استودیوی”رلیک” هم که تجربه ی زیادی در سبک استراتژی هم زمان داشت با Company Of Heroes در سال ۲۰۰۶ یکی از بهترین بازی های این سبک را منتشر کرد. “دسته ی قهرمانان” از همان مرحله ی اول سراغ نبرد های بزرگ رفته بود و با واگذاری سرنوشت ساحل اوماها به شما حسابی سنگ تمام گذاشت. رلیک مدت ها پیش از تولید دسته ی قهرمانان سراغ ساخت یک موتور جدید رفته بود تا بتواند محدودیتهای سبک استراتژی هم زمان را در بخش گرافیک و جلوه های بصری از بین ببرد. نتیجه هم این بود که گرافیک و جزئیات بازی نه تنها تا آن زمان بی سابقه بود بلکه توانست به الگوی کاملی برای بازی ها ی این سبک تبدیل شود. با اینکه بازی با دوربین بالا به پایین و معمول این سبک روایت میشد اما نورپردازی ها، انفجار ها و بافت ها چیزی از بازی های روز کم نداشتند. با این وجود گرافیک عالی تنها بخشی از نقاط قوت دسته ی قهرمانان بودند و سهم گیمپلی و مکانیک های روان در استقبال بی نظیر منتقدان بیشتر از همه بود. با اینکه با یک بازی استراتژی طرف بودید اما چندان نیازی نبود که مانند بازی های دیگر این سبک نگران منابع و مدیریتشان باشید. این موضوع باعث شده بود کسانی که تجربه ی کم تری در بازی های استراتژی داشتند هم بتوانند در نبرد های بازی شرکت کنند. تقویت نیرو ها یا بدست آوردن نیرو های جدید نیازمند کنترل و گرفتن نقاط خاصی از نقشه بود. به عنوان مثال با گرفتن این نقاط میتوانستید خط رسیدن منابع و تجهیزات را حفظ کنید و با پشتیبانی بیشتری حمله کنید. هرچه تعداد بیشتری از این نقاط را در اختیار داشتید منابع بیشتری هم نصیب تان میشد. بعد از بدست آوردن منابع مختلف هم به سرعت میتوانستید توانایی نیرو هایتان را ارتقا دهید یا واحد های جدیدی مثل تانک ها و سایر تجهیزات جنگی را بسازید. این نکته بر خلاف بیشتر بازی هایی که در سبک استراتژی هم زمان ساخته شده بودند باعث میشد که هیچ مانعی نتواند از سرعت و هیجان نبرد ها کم کند. همین حالا دو شماره از بازی و تعدادی بسته ی الحاقی(DLC) بی نظیر وجود دارند تا نبرد های جنگ جهانی دوم را این بار از نگاه استراتژی هم زمان دنبال کنید.

 

company-of-heroes-wallpapxer

 

 

 

                                                                         Brothers in Arms:Road to Hill 30

 

استودیوی گیر باکس (Gearbox) پیش از این که راغ ساخت مجموعه ی Brothers in Arms برود وظیفه ی ساخت بسته های الحاقی قسمت اول از Half-Life را بر عهده داشت. بعد هم مسئولیت پورت قسمت اول از مجموعه ی “هیلو” برای رایانه های شخصی به عهده ی این استودیو گذاشته شد که نتیجه ی بسیار رضایت بخشی داشت. اما با از راه رسیدن سال ۲۰۰۵ موفقیت واقعی هم از راه رسید و “برادران جنگی:به سوی تپه ی ۳۰” وارد بازار شد. با این که سبک بازی اکشن اول شخص بود اما تمرکز اصلی بازی بر فرمان دادن و استفاده از استراتژی های مختلف برای بدست گرفتن اوضاع بود. همین باعث شد تا برادران جنگی با دیگر بازی های معمول این سبک که سراغ پیشروی تک نفره می رفتند متفاوت باشد. معمولا دو گروه سرباز مختلف در بازی وجود داشتند که یک دسته برای حمله ی مستقیم مناسب بودند و دسته ی دیگر برای پشتیبانی و شلیک از راه دور استفاده می شدند. البته در قسمت هایی از داستان مجبور بودید تک نفره و بدون فرمان دادن به اعضای گروه، ماموریت را تمام کنید. بازی امتیاز های بالایی نصیبش شد و بار ها به خاطر مکانیک خوب و روان فرمان دادن و مدیریت اعضای گروه ستوده شد. همچنین نسخه ی دوم موتور آنریل این امکان را به سازندگان داده بود تا گرافیک زیبا و قابل قبولی را برای بازی شان فراهم کنند. این گرافیک خوب حتی برروی کنسول های نسل ششم در سال ۲۰۰۵ هم کاملا قابل مشاهده بود. اما Brothers in Arms نه به خاطر گیم پلی خوب و روانش، بلکه بیشتر به خاطر داستان زیبا و روایت موقعیت های حساس جنگی از دید سربازان تنها در یادها مانده است. بازی داستان گروهی از چتر بازان نیروی هوایی را روایت می کرد که در روز “دی” (Day-D) در پشت خط مقدم دشمن فرود می آمدند و به دور از بقیه گرفتار می شدند. داستان بازی بر مبنای واقعیت و بر اساس اتفاقاتی که برای این گروه رخ داده بود نوشته شده بود. هر کدام از سربازان شخصیت پردازی ویژه ای داشتند و شما را تا انتها با خودشان همراه می کردند. البته بازی به هیچ وجه سرعت و اکشن ندای وظیفه یا مدال افتخار را نداشت، اما همین کندی و تمرکز بر فرمان دادن باعث شده بود تا بیشتر در داستان و موقعیت های جنگی فرو بروید. با این که در همان سال فصل جدیدی از ماجرا های Brothers in Arms منتشر شد اما این قسمت و شماره های بعدی بازی نتوانستند به خوبی قسمت نخست در بازار و میان منتقدان بدرخشند.

 

brothers-in-arms-road-to-hill-30-1

 

 

cleanup

 

 

 

                                                                                     Commandos: Behind Enemy Lines

مجموعه ی “کماندو ها” حداقل برای ما ایرانی ها یکی از خاطره انگیز ترین بازی های رایانه ای است و البته در دنیا هم به همین اندازه محترم است. سبک و حال و هوای بازی با اینکه بیشتر شبیه بازی های استراتژی بود اما با کمک نوآوری ها و مکانیک هایش توانست لذت مخفی کاری را با زاویه ی دوربین از بالا به پایین ترکیب کند. ” پشت خط های دشمن” (Behind Enemy Lines) اولین شماره از این مجموعه بود که در سال ۱۹۹۸ توسط Eidos منتشر شد. بازی داستان شش کماندو را تعریف می کرد که ماموریت های متنوعی را در اروپا و آفریقا انجام می دادند. هر کدام از کماندو ها توانایی ها و ویژگی های مخصوص به خودشان را داشتند و از ابزار ها و اسلحه های متفاوتی هم استفاده می کردند. این نکته باعث می شد تا بازیباز برای رسیدن به هدف و پیشروی در ماموریت مجبور باشد از ترکیب تمام کماندو ها استفاده کند. ماموریت ها تنوع قابل توجهی داشتند و آزاد سازی اسیران جنگی، کشتن فرمانده های آلمانی و انواع خرابکاری را شامل می شدند. اما نکته ی قابل توجه این بود که تمام نقشه ی بازی از همان ابتدا قابل مشاهده بود و می توانستید بعد از بررسی دقیق و پی بردن به جزئیات نقشه، استراتژی نیرو هایتان را بچینید. اما توجه به جزئیات در گیم پلی بازی باعث شده بود تا پشت خط های دشمن یکی از بهترین بازی های مخفی کاری مربوط به جنگ جهانی هم باشد. دشمنان شما سربازان و فرماندهان آلمانی بودند که بسته به درجه و نوع شان سلاح مختلفی را حمل  می کردند. اما تمام نگهبانان و سرباز ها با دیدن فعالیت های غیر عادی و مشکوک، با دقت بیشتری نقشه را زیر نظر می گرفتند و اگر زنگ خطر به صدا در می آمد با مشکلات زیادی برای تمام کردن ماموریت رو به رو می شدید. با این وجود هر کدام از سرباز ها محدوده ی دید مشخصی داشتند که به شما کمک می کرد راحت تر مسیر های امن را در نقشه بشناسد. نوآوری ها و مکانیک های همکاری نیرو ها باعث شده بود تا به خوبی احساس آزادی و آرامش را در بازی احساس کنید. شما مجبور بودید خودتان راه های رسیدن به هدف را شناسایی کنید و در این میان راه های متفاوتی برای عبور از سد دشمنان وجود داشت که گاهی برای کشف شان به آزمون و خطا هم احتیاج داشتید. بازی تمام این ویژگی ها و مکانیک های جذاب را در بسته ی الحاقی “فراتر از ندای وظیفه” به اوج رساند و در کنار معرفی دو شخصیت جدید، وضوح تصویری بازی نیز افزایش یافته بود. مجموعه ی “کماندو ها” از نگاه دیگری به جنگ جهانی دوم پرداخته بود و با دست مایه قرار دادن کماندو ها و ماموریت های خاص شان، چهره ی دیگری را از جنگ رقم زد.

 

8770-covedr

 

 

commandos-behind-enemy-lines_2_orig

 

 

 

در قسمت بعد به معرفی چهار بازی دیگر بهترین های های جنگ جهانی دوم می پردازم پس با ما همراه باشید.

اشتراک گذاری در FaceBook اشتراک گذاری در Twitter google +
  1. سعید آقابابایی می‌گه:

    بسیار عالی. خیلی مطلب خوب و جذابیه اشکان جان.مرسی.

  2. ابراهیم فضلی می‌گه:

    ممنون بابت مقاله،قسمت Commandos: Behind Enemy Lines خوندم رفتم تو خاطرات گیمری چه شاهکارا توصیف نشدنی بودن.