نارسیس رایانه

PES 2017 به دنبال آن است که واقع گرایانه ترین بازی فوتبال در تاریخ باشد

به سوی پیروزی

“به قلم John Robertson از Gamespot”

 این پیش نمایش براساس تجربه مستقیم نویسنده Gamespot از بازی PES 17 نوشته شده است.

روند سری PES و راهی که تا بحال پیموده را در یک نمودار قرار دهید، به طرز غم انگیزی خواهید دید که تفاوتی با باشگاه لیورپول ندارد. هر دو با شروعی قابل تحسین، در عین فروتنی، دورانی از اوج های غیر قابل تصور را تجربه کرده اند اما عاقبت از آسمان به زمین های پَستی که به فکرمان هم نمی رسید سقوط کرده اند. جایی که باشگاه لیورپول زمانی در آن قهرمانی دست نیافتنی در انگلستان و اروپا بود، منچستریونایتد قدم پیش آورد تا جای آنان را بگیرد. PES نیز که با انتشار برای کنسول PS2 شاهد انقلابش در بازی های فوتبال بودیم، با هجوم عنوان FIFA در نسل کنسول های PS3 و Xbox 360 عقب کشید و اجازه داد تا EA Sport نسخه پس از نسخه با فیفا پیشی بگیرد.

حال به لطف یورگن کلوپ در باشگاه لیورپول، و البته تجربه خوب و معقول سالِ گذشته با عنوان PES 2016، آینده این دو قهرمان دنیای فوتبال و گیم روشن تر از چیزی ست که طی دهه اخیر شاهد بوده ایم.

PES 2017 آمده تا فُرم واقع گرایانه تری به گیمرها ارائه دهد، بجای اینکه به معرفی مُد های جدید برای بازی بسنده کند”

باشگاه و بازی هر دو، به دنبال آن هستند که پیشرفت های اخیر را استمرار بخشند آن هم با هسته اصلیِ این ورزش و نه با عناصری که آن را احاطه کرده است. در مورد PES 2017 تیم سازنده بجای آنکه فقط روی مُد های جدید و بازیکنان یا لایسنس کردن تیمهای بیشتر تمرکز کنند، به این سمت رفته است که تجربه واقع گرایانه تری از بازی فوتبال را در قالب گیم پلی به گیمرها ارائه دهد.

PES 2017 نیروی خویش را با یکدلیِ تمام در جهت تلاش برای آبدیده تر کردن خود در جایگاهی به مراتب قوی تر و متعهد تر در دنیای بازی های ورزشی،  اختصاص داده است. هر تغییر بین نسخه گذشته و نسخه پیش رو به وضوح در جهت خلق تجربه ای به مراتب نزدیک تر به آن چیزی ست که در فوتبال واقعی می بینید؛ حتی اگر این به معنی چالش پیشرفت و نمودارهای یادگیری اصول بازی باشد که چیره شدن بر آن برای عده ای بی شک دشوار خواهد بود.

در حالی که بنظر می رسد علاقه FIFA بیشتر در ارائه نمایش های فردیِ جذاب و درخشان باشد ( با Skill های پرشمار و برجسته برای بازیکنان تهاجمی )، PES 2017 پِی ریزی کار خود را از اساس روی بازی تیمی قرار داده است.

“بنظر می رسد که هوش مصنوعی دروازبانان پیشرفت قابل توجهی کرده است” 

تحول بخش تاکتیکی بازی

به عنوان مثال یک سیستم تاکتیکی پیشرفته و جدید وجود دارد که به وسیله آن می توانید آرایش تیمی و رفتار بازیکنان را آنطور که می خواهید تعریف کنید، با آپشن هایی هم در تصاحب توپ و هم تعقیب آن. قبل از شروع بازی می توانید سیستم های تهاجمی و تدافعی را روی D-Pad کنترلر تنظیم کنید که طی بازی هر زمان بخواهید می توان میان این گزینه ها گردش کرد.

اگر می خواهید مدافعین کناری شما مسئول حرکات عرضی تیم باشند می توانید از دستور “Attacking Fullbacks” استفاده کنید. در این صورت بازیکنانِ مهاجم را به عمق می فرستید تا برای دریافت توپ های بلند از عرض آماده باشند. همچنین دستور “False Full Back “ بازیکنان کناری را به میانه زمین هدایت می کند و کمک می نمایند تا از طریق مرکز زمین، تسلط خود به بازی را حفظ کنید.

در مورد دفاع می تواند اینطور باشد که مثلا محوطه هجده قدم خود را با هر تعداد بازیکن که ممکن است پُر کنید تا از خطر دریافت گل از جناحِین در امان باشید یا از تله آفساید برای مهاجمین حریف استفاده کنید. آپشن های زیادی برای انتخاب وجود دارد و عاقلانه است که همه آنها را تمرین کنید و از این طریق هم در مواجهه با تمام رقبا از سبک ها و حالات مختلف بازی آماده باشید و هم برای خود تا جایی که ممکن است راه های متعدد باز کنید.

هوش مصنوعی در بالاترین سطح ممکن

هوش مصنوعیِ ارتقا یافته PES 2017، آنطور که به ما گفته شده می تواند به طور فعال و مداوم الگوی بازیکنان را فرا بگیرد و نسبت به آن عکس العمل نشان دهد. چیزی که نیاز به یادگیری را در شما عمق می بخشد این است که در شرایط مختلف و موقعیت های دشوار چه تاکتیکی برای مقابله می تواند کارکردی ایده آل داشته باشد. برای مثال اگر شما تصمیم بگیرید اتوبوس پارک کردن راه بیاندازید آن وقت می باید انتظار داشته باشید که هوش مصنوعیِ حریف نیز عکس العمل نشان دهد، ممکن است بازیکنان میانی را بیشتر کند یا تلاش کند تا در عرض بازی کرده و از فضای خالی که در کناره های زمین ایجاد کرده اید به نفع خود بهره ببرد.

با توجه به اینکه برای این پیش نمایش عملی، تنها ده بازی توانستم تجربه کنم هنوز کمی دشوار بتوان در مورد سطح کیفیِ هوش مصنوعی قضاوت کرد. هرچند تلاش در جهت ارائه یک هوش مصنوعیِ سازگار شونده و قابل تطبیق با شرایط نشان می دهد که کونامی چقدر جدی روی دغدغه ریشه و “چراییِ” اعمال شما در بازی فکر کرده و نه صرفا “چگونگیِ” آن.

ارتقا مهارت های فردی در جهت تنوع شکل بازی

چنین جزییات و وسواس هایی حتی به ساده ترین و ابتدایی ترین حرکت های بازی هم منتقل شده اند. مانند کنترل توپ؛ بازیکنان از همان لحظه اول در هدایتِ اینکه توپ بعد از دریافت پاس به کجا خواهد رسید به طرز قابل توجهی بهتر از قبل شده اند. سریع فکر کنید و خواهید توانست توپ را به جهتی هدایت کنید که حریف را، در حالی که به سمت شما می آید گیج و دست پاچه نماید و به شما زمان دهد تا انتخاب های خود را بررسی کنید.

یک مهاجم ماهر خواهد توانست با حرکتی سریع برگشته و توپ را با سینه استوپ نماید و صاحب فرصتی برای شوت زدن شود که در غیر این صورت دست نمی داد. از آن طرف هم دروازبان ماهری مانند مانوئل نویِر، می تواند از پسِ پاس عقب ضعیفی که مدافع فرستاده به خوبی بر بیاید. به بدین صورت که با یک حرکت ماهرانه با بیرون پا حریف را در تشخیص جهت ضربه برای تَکل کردن فریب می دهد.

دروازبانان پیشرفت قابل توجهی داشته اند

صد البته بنظر می رسد دروازبانان در چندین مورد کلیدی پیشرفت کرده اند. نسبت به شوت های سنگین بسیار سریعتر عکس العمل نشان می دهند، جایگریشان قبل از شلیک توپ به سمت دروازه هوشمندانه تر شده و همچنین بعد از دفع توپ در صورتی که هنوز خطر مهاجم حریف وجود داشته باشد می توانند سریعتر از روی زمین برخیزند و آماده باشند. مشکل کیفیت دروازبان ها و فقدان های مربوط به آن یکی از نکات ناامید کننده PES 2016 بود و این خوب است که چنین مشکلی در نسخه جدید حل شده باشد.

اینجا مهم است این نکته یادآوردی شود که ما برای تست کردن بازی تنها از دروازبان های سطح World Class در تیم های آرسنال، اتلتیکو ماردید، آلمان و فرانسه استفاده کردیم. در مقایسه با لیورپول، سخت می توان باور کرد که سیمون مینیوله ( یا حالا دیگر “کاریوس” دروازبان آنهاست!؟ ) بتواند در این حد تاثیر گذار عمل کند.

PES 2016 از این مشکل که آخرین نقل و انتقالات باشگاه ها را با آپدیت هایش پشتیبانی نمی کرد، رنج می بُرد. برنامه این است که در این نسخه چنین مشکلی برطرف شود.

دروازبان لیورپول باید در فصل آینده غافل گیرمان کند و به بازیکنی تبدیل شود که در گذشته و زمانی که جوان تر بود انتظار می رفت روزی بدان برسد که در آن صورت چنین پیشرفتی باید در آپدیت های بعدی حتما لحاظ گردد. مشکل نسخه ۲۰۱۶ در این بود که برای توانایی ها و خصوصیات بازیکن هیچ افت و خیز و چرخشی ارائه نمی شد و بازی توسط آپدیت های مرتب و هفتگی به روز نمی ماند. اما برنامه این است که چنین ضعفی در نسخه بعد جبران شود.

برای بازی یک پچ روز اول منتشر خواهد شود که تمام نقل و انتقالات را به روز می کند و در ادامه با هر هفته تغییراتِ بازیکنان آپدیت می شود تا عملکرد اخیر آنها در بازی منعکس گردد. هرکس که بنا باشد تبدیل به غافلگیری فصل آینده شود، مانند “مارکوس رشفورد، یا “کانته” یا “دیبالا”، انتظار می رود که از یک پیشرفت اساسی در قدرت های خود طی آپدیت های جدید برخوردار شوند.

همانطور که از پیشرفت بازیکنان استقبال می کنیم، مسئله اصلی که باید مورد توجه قرار بگیرد پیشرفتِ خود سری است. PES 2016 مدرک محکمی بود بر اثبات توان کونامی در اینکه می تواند به ساخت عنوانی ادامه دهد که کاملا با عنوان FIFA قابل رقابت باشد و این بسیار مهم است که این تحرک و پویایی در فصل آینده از میان نمی رود.

اشتراک گذاری در FaceBook اشتراک گذاری در Twitter google +
برچسب ها : ,