نارسیس رایانه

شیرین ترین مرگ دنیا…./ نقد و بررسی dark souls 2

مقدمه

با سلام خدمت کاربران محترم پی سی کنسول.حتما میدونید که دومین بسته ی محتوای اضافه ی بازی dark souls 2 هم عرضه شد و در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.به این بهانه تصمیم گرفتم تا نقدی بر بازی زیبای dark souls 2 بنویسم و دوباره یادی از این بازی بی نظیر بکنیم.بازی ای که از نظر نویسنده برترین سری بازی تاریخ بازهای رایانه ای محسوب میشود.

ایا میتونم بدون احساسی که به این بازی دارم نقدش کنم؟ ایا میشه از شب و روزهایی که پای این بازی نشستم بگذرم و کاملا خشک و منطقی این بازی رو نقد کنم؟ نه قطعا نمیتونم.حتما تا حالا براتون پیش اومده که روح و احساستون با یه بازی گره بخوره.یه بازی که وقتی پاش میشینین گذر زمان رو نفهمین و وقتی هم بازی نمیکنین منتظر باشین تا یه وقت هر چند کوتاه گیر بیارین وبهش حمله کنید . حتی وقتی تموم میشه بازهم بهش بر می گردین و یه گریز دوباره و سه باره و… به بازی میزنین.برای من این فرنچایز همین حکم رو داره . این بازی منو کاملا شگفت زده کرد. مبهوت زیباییش شدم.مبهوت سختی بی حد و حصرش.مبهوت مرگ و مرگ و مرگ و باز هم مرگ…………ایا فکر میکنید که این عنوان ساده تر از شماره ی اول شده است؟ ………با من در ادامه ی این نقد همراه باشید.

 



باکس ارت رسمی بازی
 

نام: Dark Sols II
سازنده: From Software
ناشر: Namco Bandai Games
سبک: Action-Role Playing
پلتفرم:X360 , PS3 , Microsoft Windows



برخیز مبارز…به زانو درنیا

ایا میتوانی دنیا را نجات دهی؟

شاید خیلی از کسانی که این بازی رو انجام دادن به درستی ندونن که داستان بازی دقیقا چیه.سالها قبل در سرزمینی پهناور پادشاهی قدرتمند قلمرویی با شکوه بنا میکند که در مرکز ان قصر پادشاه به نام drangelic castle وجود دارد.همه چیز به خوبی پیش میرود تا این که این سرزمین افسانه ای دچار نفرینی دردناک میشود.افراد بسیاری از شوالیه ها و سربازان شجاع تا ساحره ها و جادگرها تلاشهای زیادی برای از بین بردن این نفرین انجام دادند ولی کارساز نبود و یکی پس از دیگری کشته شدند و به جمع کشته های بیشمار و بیگناه این نفرین اضافه گشتند.حالا بازی از جایی شروع میشود که شما به عنوتان یک مبارز اماده اید تا مسیر خود برای از بین بردن این نفرین را اغاز کنید وبلکه بتوانید دوباره عظمت از دست رفته را به این قلمرو پهناور بازگردانید.مسیری خطرناک و طاقت فرسا با دشمنانی مرگبار و هیولاهایی که گاها به نظر غیر قابل کشته شدن میرسند.
در کل میتوان گفت دارک سولز ۲ برای یک بازی در این سبک دارای داستانی کاملا قابل قبول با تمی فانتزی و تاریک است.شاید بتوان گفت داستان نجات دنیا و …. تا حدودی کلیشه ای است ولی روند بیان داستان بی نقص است و به ارامی گیمر را در خود فرو میبرد.


از زیباترین زره های بازی که در تریلرهای این عنوان همواره به نمایش در میامد

جلوه گاه مرگ

در قسمت اول به سراغ گرافیک این بازی میریم.کسایی که شماره ی اول این عنوان رو بازی کردن کاملا این موضوع رو تایید میکنن که گرافیک بازی نسبت به نسخه ی اول پیشرفت خیلی چشمگیری داشته.این موضوع در تمام موارد گرافیکی صدق میکنه.
از منظر گرافیک فنی باید گفت با یه بازی واقعا کم نقص طرف هستیم.به ندرت پیش میاد یا اصلا پیش نمیاد که در بازی با یه باگ مواجه بشین و یا اتفاقاتی در بازی رخ بده که سطح گرافیک بازی رو پایین بیاره.بازی با موتور گرافیکی havok ساخته شده که از لحاظ فیزیک هم موتور قوی ای هستش و همین امر باعث شده تخریب پذیری نسبتا خوبی رو در بازی شاهد باشیم.وارد هر اتاقی که بشین تقریبا میتونین همه چیز رو بشکنین و داغون کنید.
فریم ریت بازی بر خلاف نسخه ی اول که در مکانهای شلوغ و یا مکانهایی که افکت اتش داشتن دچار افت شدید میشد این بار همیشه ثابت است و خوشبختانه بازی دچار افت فریم نمیشه.نور پردازی بازی در برخی قسمتها واقعا زیبا کار شده و باعث خیلی خیلی زیباتر شدن محیط مرگبار و مرموز بازی میشه.ا

گرافیک هنری بازی جای هیچ گونه حرف و حدیثی ندارد و واقعا باید به طراحان محیط و مراحل بازی افرین گفت.وقتی مکانهای مختلف نقشه رو میگردید گاهی با خودتون میگین مگه میشه اینهمه زیبایی در یه محیط جمع بشه.طراحان سنگ تمام گذاشتن و بازی در بخش گرافیک هنری غوغا میکنه.یادمه در یکی از مراحل پایانی بازی که به قلمرو کوهستانی اژدهایان وارد میشین در همون اول مرحله میخکوب زیباییش شدم.لب یه دره ایستاده بودم و پلی رو که در وزش باد اروم اروم تاب میخورد و اژدهایان بسیار زیادی که بر فراز کوهستان پرواز میکردن رو دقایقی بدون حرکت تماشا میکردم.گرافیک بازی کاملا کمک میکنه که حس نا امیدی و مرگ و درماندگی و استرس رو به گیمر منتقل کنه.رنگهای که در محیط هستن اغلب کهنه و رنگ و رو رفته هستن و دیوارهای پوسیده و فرسوده و دالانهای تو در تو و وحشتناک و جاهایی که بدون مشعل حتی یه قدم جلوتر رو هم نمیبینی همه و همه دست به دست هم میدن که گیمر کاملا با این محیط همراه بشه و حس اضطراب و مرگ رو درک کنه.باید هم درک کنه چون مرگ و مرگ و مرگ در انتظارش خواهد بود.
طراحی دشمنان و به خصوص غول اخرهای بازی بسیار عالی انجام شده و به هیچ وجه احساس تکراری شدن به گیمر دست نمیده و این طراحی زیبا با انیمیشنهایی روان و بی نقص ترکیب شده اند تا خود دشمن و حملات او بی نهایت زیبا باشد..
مخلص کلام این که بازی چه در زمیته ی فنی و چه هنری گرافیک تقریبا بی نقصی داره و در اوج زیبایی قرار داره.


پل اژدها…زیبا ولی مرگبار

رقص پی در پی مرگ بر پهنه ی گیتی….

به مهمترین بخش بازی میرسیم.شاید هم ترسناک ترین.بله گیم پلی.همون چیزی که یا گیمر رو عاشق خودش میکنه و یا فرار رو بر قرار ترجیح میده.گیم پلی بازی بسیار روان است و البته نسبت به سایر بازیها شاید کمی کند به نظر برسد ولی این خاصیت این سری است که مبارزات کمی اهسته تر ولی تاکتیکی تر دنبال میشوند و البته این موضوع به وزن کوله پشتی شما هم بستگی دارد.هر چه زره ها و سلاحهای سنگین تری بپوشید دویدن و چابکی شما کاهش می یابد و این موضوع شالوده ی مبارزات است و تفاوت کلاسهای مختلف بازی بسیار به این مورد مربوط هستند..بعد از تجربه ی زیادی که در این سری داشتم به جرات میگویم که شاید گیم پلی این بازی به حد وحشتناکی سخت و در برخی مواقع به نظر غیر قابل رد شدن بیاید ولی بازی در عمق گیم پلی به شدت عادلانه است و تنها از شما دقت میخواهد.به دشمن با دقت نگاه کنید.او بی نهایت قویست ولی ضعفهایی دارد.از مرگ خود درس بگیرید.الگوی حملات دشمن را بیاموزید و به موقع ضربه ی خود را وارد کنید.اندکی عجله برابر با مرگ قطعی است.

گیم پلی این بازی کاملا تاکتیکی و بر پایه ی هوش و توان گیمر است.تشخیص زمان درست حمله.به موقع دفاع کردن.صبر و حوصله ی زیاد داشتن.همچنان در این بازی هم به سنت demon’s souls و dark souls تنوار استقامت وجود دارد که برای ضربه زدن و دویدن و دفاع کردن کاملا به ان نیاز دارید.میخواهید بی پروا و پشت سر هم ضربه بزنید؟کار شما تمام است زیرا نوار استقامت شما به پایان میرسد و حال که نوبت ضربه ی مرگبار دشمن است شما قادر به دفاع کردن نیستید.مدیریت این نوار استقامت از مهمترین بخشهای گیم پلی این بازیست و باید همیشه حواستان به به مقدار ان باشد.

همانقدر که گیم پلی بازی سخت و مرگبار است به همان اندازه هم شیرین است.مرگ هیچ وقت و در هیچ بازی دیگری به شیرینی این بازی نیست.هر مرگ گویی شمارا برای بار بعدی تشنه تر میکند و ناگهان به خود می ایید و میبینید که با بازی وارد یک جدال سنگین و به قول خودمون رو کم کنی شده اید.گویی بازی یک موجود زنده است که به شما میگوید ” نه.نمیتوانی.دیگر این مرحله را نمیتوانی” و شما باید خلافش را به او و یا بهتر بگویم به خودتان ثابت کنید .دشمنان بازی بسیار سرسخت هستند.چیزی به اسم دشمن ضعیف در بازی وجود ندارد و کوچک ترین دشمنان با ۲ یا ۳ ضربه کاملا نوار سلامتی شما را به پایان میرسانند.غول اخرهای بازی از برترینهای تاریخ بازیهای رایانه ای هستند و این مبارزات در اوج هیجان و سختی و اضطراب دنبال میشود. گیم پلی بازی شبیه به هیچ تجربه ای که تا به حال داشته اید نیست.حتی نقش افرینی بازیان با تجربه هم باید تجربه های خود از اسکایریم و ویچر و… رو کنار بگذارند و مثل یک مبتدی وارد بازی بشن و قوانین مختص به این بازی رو بیاموزند.
خلاصه ی کلام این که گیم پلی بازی به شدت و تاکید میکنم به شدت بدون نقص است و هیچ اشتباهی از سوی سازندگان در گیم پلی صورت نگرفته است و این بخش مستحق دریافت نمره ی کامل و برترین بخش بازیست.



فرار کن..فرار
زمزمه ی غمناک مرگ……..صداگذاری بازی به جرات از نقاط قوت بازی است.نمیتوان گفت موسیقی های بازی شاهکار هستند ولی واقعا زیبا و عالی هستند و کاملا با جو و محیط بازی هم خوانی دارندو حس مرگ و نا امیدی رو به گیمر منتقل میکنند.موسیقی به طور ملایمی در زمینه ی بازی پخش میشود و بدون ان که به ان توجه کنید شمارامعطوف به بازی میکند و باعث میشود بیشتر در باززی غرق شوید.به طور مثال در majula که به نوعی منطقه ی امن گیمر و یا همان نکسوس بازی demon’s sopuls محسوب میشود یک موسیقی بسیار زیبا و دلنواز پخش میشود که مثل سایر مناطق بازی ان حس و حال دلهره و اضطراب را دارا نیست و به نوعی به گیمر احساس امنیت در این محیط را میدهد.مدتی به این موسیقی گوش کردم و واقعا شیفته ی ان شدم.

صداگذاری های بازی کاملا عالی انجام شده و صدای هر شخص به درستی و متناسب با چهره ی اوست.صدای ضربات مختلف با سلاحهای مختلف به خوبی کار شده اندو بی نقص هستند وبه خوبی حس ضربه زدن را انتقال میدهند.از مهمترین و برجسته ترین نکات این بخش صدای بی نظیر راوی بازیست که واقعا در همان ابتدای بازی روح شما را به بازی پیوند میدهد و در عمق داستان بازی فرو میروید.صدای پیرزنی مرموز که داستان شما را بازگو میکند و از سختی بیش از حد این ماموریت به شما میگوید
.در مجموع این بخش نمره ی قبولی دریافت میکند و ایرادی به ان وارد نیست.

جهت مشاهده اندازه واقعی عکس ۸۰۰x500px اینجا کلیک کنید
Click this bar to view the original image of 1100x688px.


محتویات نسخه ی جذاب و دوست داشتنی collector’s edition

نتیجه گیری

در مجموع باید گفت این عنوان از برترین عناوین اکشن نقش افرینی در تاریخ بازیهای رایانه ای است و در روزگاری که همه ی بازیها دست به تقلید های بسیار زیاد از عناوین موفق میزنند این بازی یک خصوصیت دارد و ان هم چیزی نیست جز اوریجینالیتی یا همان اوریجینال بودن و یونیک بودن و منحصر به فرد بودن.سازندگان این عنوان در عصر call of duty ها و عوام پسند کردن بازیها حاضر نشدند با اسانتر کردن این نسخه مخاطبان بیشتر و فروش بیشتری را برای بازی به دست بیاورند.انها با احترام به طرفداران بازی دقیقا همان چیزی را که از انها انتظار میرفت عرضه کردند.ما طرفداران میخواستیم دوباره به اعماق سیاهچال ها و مبارزات نفس گیر و مرگبار نسخه ی اول باز گردیم که همین طور هم شد و بازی با پیشرفت بسیار زیاد در خیلی از بخش ها به بازار عرضه شد و طرفداران را با فرمول خاص خود از این بازی سیراب کرد.
برای نقش افرینی بازان و گیمران قدیمی و هم نسل من این عنوان یک مرحم زخم است در عصر ساده سازی بازیها.در عصر کاور گرفتن ها و پر شدن خود به خود نوار سلامتی.ما با شینوبی ها و mega man ها بزرگ شده ایم.ما به این میگوییم بازی هاردکور.
برای گیمران این نسل نیز این بازی میتواند یک انتخاب خوب باشد تا به زمان قدیم تر برگردند و بازیهای نسل قبل از خود را درک کنند.البته گیمرهایی که از صبر و حوصله و تکنیک کافی برای انجام این بازی برخوردار باشند.
در اخر این بازی رو به همه ی دوستداران گیم توصیه میکنم و امیدوارم این بازی زیبا رو از دست ندین. چنین عنوانی در میان بازیهای تکراری و ساده و کمپانی های پول پرست عصر حاضر مثل یک الماس میدرخشد.الماسی زیبا و نشکستنی به نام dark souls 2.

امتیاز نهایی بازی ۹.۵/۱۰

اشتراک گذاری در FaceBook اشتراک گذاری در Twitter google +