نارسیس رایانه

خون dark souls در رگهای bloodborne جاریست / تحلیلی بر گیم پلی bloodborne

  • سعید آقابابایی
  • 1375 بازدید
  • ۱ نظر

وقتی سونی در E3 بازی bloodborne رو معرفی کرد برای من احساسی مثل این داشت که انگار منتظر دیدن یه دوست  که خیلی بهش علاقه دارم بودم ولی ناگهان متوجه میشم که اون شخص برادر کوچکتر اون نفر هست که حتی شاید یه جورایی جذاب تر از خود او به نظرمیرسه. ان نمایش کاملا شبیه یه بازی سولز بود که در فاز تاریکی عمیقتری فرورفته ولی ریتم و قطعات بازی به طرز عجیبی نا اشنا به نظر میرسیدند.بعد از گذراندن صدها ساعت پای این سری بازی واقعا حس سورئالی داشت که تصور کنم چیزی که به وضوح در سری سولز ریشه دوانده بود تغییر کرده باشد حتی اگر چه اسم این بازی از خانواده ی سولز نیست.



گمان میکنم تنها چیزی که نیاز داشتم زمان بود.زمانی که در نمایشگاه گیمز کام بهش رسیدم اگرچه فقط ۱۵ دقیقه.
وقتی dualshock 4 را به دست گرفتم و شروع به هدایت قهرمان مرموز بازی در میان خیابانهای شهر کردم دقیقا این حس به من دست داد که همان کفشهاییکه عاشقشان هستم را به پا کرده ام ولی قرار است یک دوچرخه ی جدید را برانم در حالی که یک شاتگان هم دارم!!!!!!به ترتیب میگویم: فریم ریت متلاطم E3 رفته بود و نمایش بازی این اجازه را میداد تا کاملا فضای مه الود و تیره و لندن مانند yharnam , از سیم خاردارهایدروازه های اهنی ان گرفته تا کالسکه های تزیین شده ای که در نوسط راه رها شده اند را درک کنیم.همه جا روشن شده بود توسط اتشهایی نه چندان پر نور در اطراف تجمع روستاییان عفونت زده و مشعل به دست( که همانند رزیدنت اویل ۴ به نظر میرسدند) .لازم است بگویمکه bloodborne یک گام بلند به سمت بالا است نسبت به ساخته ی قبلی استدیو به خصوص از نظر جزییات.

بعد از ثانیه هایی که به شخصیت بازی عادت کرده بودم ناگهان همه چیز مثل یک موتور حافظه برایم به کار افتاد: وزن شخصیت و سرعت راه رفتن و دویدن , چرخش شخصیت بازی, واکنش او نسبت به ضربه زدن و ضربه خوردن و حتی ان مکث نسبتا طولانی و تحقیر امیز و اشنایپس از مرگ. اشیای درخشان روی دشمنها که همان ایتمها هستند , نوار سلامتی و نوار استقامت , تعویض سلاحها با d-pad , دویدن و پرش با دکمه ی دایره و …… قطعا میتوان گفت که bloodborne یک عنوان از DNA دارک سولز است.بزرگترین تفاوت خودش به اندازه ی کافی بزرگ هست ولی مخصوصا برای دارک سولز بازهایی مثل من خیلی بزرگتر هم جلوه میکنه.من که عادت داشتم در این بازی سپرهای عظیم و بزرگ برای دفاع به دست بگیرم خیلی سخته که حالا میدونم توی این بازی بهترین دفاع حمله است و یک اسلحه ی گرم یا یک اسلحه یسرد دیگر جایگزین سپری که در دست راست میگرفتیم شده است.تا کنون سازنده جندین نوع از کمبوهایی مختلفی که میتوان اجرا کزد را به ما نمایش داده است.من در دمویی که بازی کردم کلاس نرمال را انتخاب کردم که دارای یک جفت سلاح شاتگان مانند که سر ان با تیغهای مرگبار اره مانند مجهز شده بود در دو دستش داشت.یک کلاس سنگین هم بود که یک تبر بزرگ و یک اسلحه ی گرم در دست داشت.

من خیلی زود فهمیدم که این سلاح blunderbuss که مثل شاتگان بود اصلا در فواصل کمی دور موثر نیست و وقتی زامبی ها و دشمنان کمی دور بودن تیرها پخش میشد و ضربه ی خلی کمی به انها وارد میکرد.ولی بسیار در ضد حمله موثر بود.اگر به موقعشلیک رامیفشردید(که کار اسانی نبود) به ریه ی دشمن شلیک میکرد و او را به زمین پرتاب میکرد و در حالت گیجی قرار میگرفت و اماده ی زدن ضربات زیاد برای ما بود.

 

در E3 اقای میازاکی بر اهمیت ضد حمله تاکید زیادی کردند و این موضوع در گیمزکام برای من به وضوح ثابت شد چون مدام باید غلت میزدم.به عقب میپریدم, به موقع حمله میکردم و وقتی اوضاع خیلی بد میشد با یک شلیک ضدحمله ای اوضاع را به نفع خود برمیگرداندم.گلوله هابه راحتی به دست نمی ایند و از تفنگ هم با مقداری تاخیر شلیک میشوند و این اهمیت این موضوع را که باید فقط وقتی نیاز دارید از تفغنگ استفاده کنید اشکار میکند.در موارد معدودی من توانستم از حملات فرار کنم و از مسیر انها خارج شوم که این موضوع به شتاب و چالاکی و وزن شما بستگی خواهد داشت.

این سیستم تغییر دفاع به حمله باعث ایجاد یک تغییر اساسی دیگر نسبت به سری سولز شده است و این به خط سلامتی برمیگردد.وقتی شما ضربه میخورید مقداری از خونتان که میخواهد کم شود روی نوار سلامتیتان با زرد نمایش داده میشود و در این موقع شما فرصت داریدحمله کنید و با ضربه زدن مقداری از خونتان را که میخواهد کم شود را بازگردانید.گفتن این حرف خیلی اسانتر از عمل ان بود به خصوص با گلوله های کم و بدون سپر.

یکی دیگر از بارزترین تغییرات وجود یک دکمه ی دائمی برای شفا یافتن است که در دموی بازی تنها به یک نوع معجون شفا (blood vial) محدود بود.تعداد معجونهای باقی مانده ی من بایک عدد در جلوی نوار خون و انرژی نشان داده میشد و این رابط کاربری را ساده تر کردهاست.البته از انجاییکه بازی سیستم دفاع را از بین برده و محدود کرده باید هم شفا یافتن را مقداری اسانتر کند.



یکی دیگر از قابلیتهای جدید که من زمان زیادی میخواهم تا کاملا با ان اشنا شوم قابلیت تغییر شکل اسلحه ی سرد دست راست است.در بازی من این یک اره بود.R1 و R2 برای ضربات سبک و سنگین بودند.L2 برای شلیک با اسلحه ی گرم بود.اما L1 باعث تغییر شکل اره ی من میشد که باعث میشد نوع حمله و برد مفید ان تغییر کند و این ایده به وجود میاید که شما باید با عوض کردن سریع اسلحه ها ی خود کمبوهای متفاوت و سریعی را خلق کنید.این تجربه ی کوتاه بازی باعث ایجاد ۲ تفکر در من شد.یکی این که این بازی به وضوح دارای خون دارکسولز در رگهای خود است و فقط باید کنترلر را به دست بگیرید تا این رادرک کنید.نکته ی دوم این که from software دست به یک ریسک زده است کهسیستم دفاع را که خوب و موفق جواب داده بود با سیستم حمله و افزایش سرعت مبارزات تعویض کرده است.درست است کهdemon’s souls 2 میتوانست خیلی دوست داشتنی باشد ولی خب این که مشتاق امتحان این سیستم جدید و این ریسک جدید باشیم نیز بسیار لذت بخش است.باید منتظر بود و دید bloodborne هنگام عرضه در سال اینده روی ps4 چگونه ظاهر خواهد شد.

اشتراک گذاری در FaceBook اشتراک گذاری در Twitter google +
  1. نارسیس رایانه گفت:

    بازی قشنگیه واقعا من که عاشق مبارزات هیجان انگیزم.