نارسیس رایانه

باز گشت خوفناک استاد میکامی / نقد و بررسی بازی the evil within

 

مقدمه :

ترس….کلمه ای عجیب که که وقتی در انسان رخنه میکند قدرت منطقی فکر کردن را از ما میگیرد.یک حس مبهم که همه ی وجود ما را در بر می گیرد و باعث می شود که بسیار در برابر محیط اطراف خود اسیب پذیر شویم یا لا اقل اینگونه فکر کنیم که خیلی اسیب پذیریم.حتی ترس هم انواع مختلفی دارد که فکر میکنم شما هم با من هم عقیده باشید که بدترین نوع ان ترس از ناشناخته هاست.نرس از چیزی که نمی دانیم چست.ترس از موجودی که صدایش از ته راهرو می اید و ناله میکند ولی نمیدانیم چیست و از ما چه می خواهد.

ترس مدت هاست که در بازی های رایانه ای وجود دارد ولی لااقل چند سالی است که تنها نام ان باقی مانده است.به استثنا یکی دو بازی مانند شماره ی اول و دوم dead space بازی دیگری نبوده است که بتواند حس بازی های ناب وحشت بقا را به ما یاد اوری کند.منظور من ترسدر بازی هایی مثل amnesia یا slender نیست که تنها یک چراغ قوه داریم وبس.منظور من وحشت و بقاست.زمانی که با یک شات گان در دستمان با شنیدن صدای nemesis  سه متر از جا می پریدیم و فرار میکردیم.حس ترسی که در بازی سایلنت هیل از شنیدن صدای کله هرمی به ما دست می داد. شاید بهتر است بگویم ترس از محیط.,ترس از جایی که راه می رویم,ترس از ۲ متر جلوتر. این ترس دیگر مدت هاست که در بازی های رایانه ای وجود نداشت.چرا می گویم نداشت؟ چون الان وجود دارد.بله با جرات می گویم که وجود دارد.استاد میکامی بازگشته است تا به ما یاد اور شود که چگونه می شود از محیط بازی ترسید. چگونه می توان فقط فرار کرد و جرات نگاه کردن به پشت سر را نداشت. شینجی میکامی ترس را بازگردانده است , همان ترس ناب سری رزیدنت اویل را ولی این بار با عنوانی دیگر… the evil within…..شیطان درون…..اسمی بسیار پرمعنی تر از انچه که فکرش را میکنید.

بگذارید با هم نگاهی دقیق تر به این بازی بیاندازیم تا ببینیم این بازی چه چیزهایی را برای ما به ارمغان می اورد و چه کمبود هایی دارد.فقط یک چیز را می توانم به جرات به شما بگویم.این بازی هر کمبودی که داشته باشد در یک زمینه عالی عمل میکند….ترساندن شما با تمام وجود.نه یک ترس بیهوده و مسخره بلکه ترس از اعماق وجود.یک ترس ناب و واقعی و مخوف.

 

 

نام بازی:  The Evil Within

سازنده : Tango Gameworks

ناشر: Bethesda Softworks

کارگردان : شینجی میکامی

سبک : survival horror (وحشت بقا)

پلتفرم ها :  xbox 360 , xbox one , ps3 , ps4 , pc

تاریخ انتشار : ۱۴ اکتبر ۲۰۱۴

 

The-Evil-Within-Gameplay-7

وحشتناک…وحشتناک….وحشتناک….بیهوده شلیک نکن…فرار کن

 

داستان : اسیر شیطان ذهن

زمانی که کاراگاه پلیس Sebastian Castellanos و دو همکار او مشغول بررسی یک صحنه ی قتل عام در بیمارستان روانی beacon هستند متوجه وجود نیرویی غیر طبیعی می شوند.انها در فیلمهای ضبط شده ی بیمارستان مشاهده میکنند که افسران پلیس توسط مردی که یک لباس سفیدرنگ به تن دارد و صورتش پر از اثرات سوحتگی است , قتل عام می شوند.ناگهان سباستین بیهوش می شود و وقتی به هوش می اید خود را در دنیایی اشفته می بیند و در شهر crimson city زلزله هایی عظیم در حال رخ دادن است و تغییراتی غیر طبیعی در زمین به وجود می اید و موجوداتی به نام Haunted پدیدار می شوند.

او سپس با دکتری به نام Marcelo Jimenez برخورد می کند که به دنبال بیمار خود به نام لزلی می گردد . وقتی که انها او را پیدا میکنند , با ruvik برخورد میکنند, همان مردی که در ابتدا ی بازی پلیس ها را در فیلم قتل عام کرد وبه نظر می رسد که کنترل واقعیت و خیال را به دست دارد واز طریق تلپورت تغییراتی را قادر است به وجود اورد.او سباستین را باز هم به دنیایی دیگر می فرستد که به نظر می رسد خاطرات یکی دیگر از بیماران این تیمارستان است و سباستین در طی پیشروی خود با گذشته ی ruvik اشنامی شود و دلیل این اتفاقات را کم کم متوجه می شود و ………………

بازی از داستان واقعا خوبی بهره مند است.هرچند که کمی کلیشه ای اغاز می شود ولی بعد راه خود را پیدا میکند و باعث می شود شما هر لحظه تشنه تر شوید برای فهمیدن ادامه ی داستان.از سویی دیگر بازی از شخصیت پردازی بسیار ضعیفی برخوردار است و شخصیت سباستین که شخصیت اصلی بازی است بسیار سطحی و نچسب طراحی شده و نمی توان با او ارتباط برقرار کرد و همین طور شخصیت های دیگر بازی هیچ کدام جذاب و گیرا نیستند.این داستان زیبای بازی و روایت جذاب ان است که باعث میشود شما با علاقه به ادامه ی ان بپردازید و مشتاق به پایان رساندن ان باشید.در مجموع بخش داستان به دلیل شخصیت پردازی بسیار ضعیف مقداری امتیاز از دست می دهد ولی از لحاظ روایت و جذابیت قصه نمره ی قبولی را دریافت میکند.

 

 

The-Evil-Within-1

اگر به شما برسد کارتان تمام است…

 

 

گرافیک : جلوه گاه زشتی و زیبایی

گرافیک این بازی بسیار پر فراز و نشیب عمل میکند.حتما می دانید که گرافیک یک بازی را از دو جهت می توان بررسی کرد.از جهت گرافیک فنی و از جهت گرافیک هنری.بگذارید از قسمت خوب قصه شروع کنیم.گرافیک هنری این بازی واقعا بی نظیر است.محیط هابه قدری عالی و پر استرس طراحی شده اند که نیازی نیست که کسی در انجا باشد تا بترسید.خود محیط ها انقدر وهم انگیز هستند که باعث وحشت شما و ایجاد حس نا امنی در شما می شوند.گویی که در دو دیوار و پنجره ها به شما می گویند هر لحظه اتفاقی در راه است و شما را راه فراری نیست.

تنوع محیطها در حد یک شاهکار است.یک بار هم یک محیط تکراری در بازی نمی بینید.هر بار و در هر مرحله base محیط کاملا عوض می شود ولی هر کدام از دیگری وهم انگیز تر هستند.حتی در روشنی روز هم احساس امنیت ندارید.این به هنر شینجی میکامی باز میگردد که این گونه با وسواس بر طراحی محیطها و تنوع انها نظارت داشته و حال و هوای رزیدنت اویل را دوباره در ما زنده میکند.طراحی دشمنان در بازی واقعا بی نقص و بدون حرف و حدیث است.حتی اسان ترین دشمنان بازی هم بسیار وحشتناک و مخوف طراحی شده اند و کمبودی در انها از نظر طراحی احساس نمی شود.ایده ی طراحی برخی از دشمنان مانند کله جعبه ای واقعا عالی است به خصوص زمانی که اور ا می کشید ………… (لذت ان را به خودتان واگذار میکنم).

می رسیم به گرافیک فنی وبخش نا خوشایند قصه. این بازی با موتور بهینه شده ی id tech 5 ساخته شده است و از ابعاد فنی هیچ حرفی برای گفتن ندارد.باگهای نسبتا زیاد و فرو رفتن شما یا دشمنها در دیوار و زمین و در بعضی جاها تکسچرها و بافتهای بی کیفیت باعث می شوند این بخش زیادمورد قبول واقع نشود.البته از افت فریمهای تقریبا شدید هم در بعضی جاها نمیتوان گذشت که بازیباز را ازار می دهند.اگر انصاف داشته باشیم نمی توان کلمه ی بسیار بد را در مورد گرافیک فنی این عنوان به کار برد.کلمه ی متوسط کلمه ای مناسب برای بیان اوضاع گرافیک فنی این بازی است و انصافا به جز در برخی موارد باعث نمی شود که لذت بازی برای شما کاسته شود.نکته ی دیگر این که نقد این بازی بر اساس کنسول نسل هفتمی پلی استیشن ۳ صورت گرفته است و شاید در نسل هشتم این مسائل بسیار کمرنگ تر و بهتر باشند.

در مجموع گرافیک این عنوان نمره ی قبولی میگیرد ولی امتیازتی را به جهت گرافیک فنی پر فراز و نشیبش از دست می دهد. 

 

 

 محیطهایی بی نظیر و وهم انگیز……تضاد زیبای گرامافون قدیمی با محیط را مشاهد کنید

 

 

گیم پلی : قدرتمند همچون ….

گیم پلی بازی قسمتی است که بهتر از بقیه ی بخش ها عمل کرده است و در واقع نقطه ی اتکای بازی و عامل به جلو بردن شما همین گیم پلی لذت بخش و جذاب می باشد.

سیستم تیر اندازی بازی بدون نقص و لذت بخش است.  احیانا از کسی که سالها پیش عنوان رزیدنت اویل ۴ را با ان سیستم بی نظیر تیر انداری ساخته است انتظار ندارید که در این بخش دچار مشکل شود؟!!! تیر اندازی با تمام اسلحه ها لذت خودش را دارد و از تمام جهات حس خوبی به شما میدهد (البته اگر ترس بازی بگذارد که شما حس خوب را تجربه کنید!!!!!).

در زمینه ی کنترل سباستین مورد ضعیفی مشاهده نمیشود.اگر گاهی کمی احساس میکنید که کنترل بازی مقداری لغزنده به نظر می رسد این شگرد شینجی میکامی و سازندگان بازی است که گاهی برای ایجاد دلهره در شما ومثلا در مواقع فرار از دست دشمنان وحشتناک بازی کنترل را مقدار کمی لغزنده جلوه دهند تا با احساس امنیت کامل شخصیت را کنترل نکنید.

سیستم inventory بازی و دسترسی به سلاح ها و ایتمها کارامد می باشد و شما می توانید به راحتی همان گونه که مد نظر خودتان است اسلحه ها و ایتمهایتان را استفاده کنید و مهمترین انها را بر روی ۴ جهت D-pad قرار دهید تا بلافاصله بتوانید به انها دسترسی یابیدحتی توانایی تغییر دکمه های بازی نیز به شما داده شده است و مثلا می توانید سیستم sneak بازی را ان گونه که خود می خواهید تنظیم کنید.

تنوع اسلحه ها در بازی کاملا قابل قبول است و این به خاطر اسلحه ای به نام agony crossbow است که چندین نوع تیر مختلف از الکتریکی و سمی و اتشی و ….. دارد و کمبود هیچ سلاحی را احساس نمیکنید.کلت و شاتگان و اسنایپر و مگنوم و …. هم که با پیشرفت در بازی در اختیار شما قرار می گیرند و ازاین لحاظ نیز مشکلی ندارید.بازهم میگویم که نقطه ی قوت این بخش تیرکمان شماست که بازی را از حالت تکراری همیشگی با چند نوع اسلحه ی ثابت خارج میکند و به ان تنوع خیلی خوبی می بخشد.تیر اندازی با اینcrossbow و میخکوب کردن دشمنان به دیوار بسیار لذت بخش است.همچنین در مقابله با دشمنان اصلی بازی نیز بسیاربه کارتان می اید.می توانید عده ی زیادی از دشمنان را با تیر یخی ثابت کنید و انها را به راحتی بکشید و یا انها را کور کنید و با یک ضربه انها را از پای در اورید , و یا عده ی زیادی از انها را که نزدیک هم هستند با شلیک یک تیر انفجاری به یکی از انها به هوا بفرستید.

در مجموع به گیم پلی بازی نمیتوان ایراد خاصی گرفت و این بخش واقعا نقطه ی قوت بازی محسوب می شود و البته از استاد میکامی انتظاری نیز جز این نمیرفت.

 

اینجا دیگر راه فراری نیست و باید مبارزه کنید….مبارزه ای نفس گیر

 

صداگذاری و موسیقی : نوای خوفناک شیطان

فقط در مورد صداگذاری بازی می توان کلمه ی عالی و بی نظیر را به کار برد.صداها در بازی انقدر بی نقص هستند که به معنای واقعی تن و بدن شما را می لرزانند.وقتی در یک محیط تاریک و ترسناک به ارامی قدم برمی دارید از صدای پای خودتان هم می ترسید و این هنر سازندگان بازی است. صداهای دشمنان بازی انسان را در برخی مواقع به یاد صداهای خوفناک و شاهکار نکرومورف ها در بازی dead space می اندازد. از ناله های برخی دشمنان گرفته تا جیغ های وحشتناک زن ۴ دست که به سمت شما می اید و از صدایش قلبتان از ترس گویی می خواهد بایستد.

بر عکس شخصیت پردازی ضعیف شخصیتها , صداگذاری انها به خوبی انجام شده و صداها با چهره ها هماهنگ است و همخوانی دارد و جملات و کلمات بی احساس و مصنوعی بیان نمی شوند و صداپیشگان به خوبی از پس وظیفه ی خود بر امده اند.

از موسیقی بازی هر چه بگوییم کم است.موسیقی بازی  یک تنه توانایی این که شما را بترساند و احساس نا امنی و وحشت را به شما منتقل کند.نواهایی مرموز و خوفناک که ناگهان در برخی شرایط اوج میگیرند و گاهی چنان در پس زمینه ی بازی حل می شوند که گویی جزو جدانشدنی محیط بازی هستند و دلهره را به معنای واقعی کلمه به جان شما می اندازند.موسیقی یک عنوان وحشت بقا باید این گونه باشد وبس.موسیقی این عنوان یک دنیا درس برای سازندگانی که قصد ساخت عناوین ترسناک را دارند به همراه دارد و به حق شایسته ی تشویق و احترام است.

در مجموع صداگذاری و موسیقی بازی نمره ی کاملی را دریافت میکنند و یکی از بخشهایی محسوب می شوند که به القای حس ترس به بازیباز کمک شایانی میکنند.

به طراحی مخوف چهره ی دشمنان دقت کنید

 

سخن اخر : این است هنر استاد

اگر بعد از بازی کردن این عنوان یک جمله بخواهم بگویم این است : دلم برای چنین عنوانی بد جوری تنگ شده بود. 

این بازی برای گیمرهای قدیمی که با رزیدنت اویل ها بزرگ شده اند یک دنیا نوستالژی همراه خود دارد.یک دنیا حرف و یک دنیا لذت. the evil within از دسته عناوینی است که بازی کردنش برای کسانی که ذره ای به بازی های وحشت بقا تعلق خاطر دارند واجب و لازم است.حتی کسانی که این سبک را تجربه نکرده اند نیز قطعا با انجام این بازی لذت بسیاز یادی را تجربه خواهند کرد.به هیچ وجه نمی گویم این یک بازی بدون نقص و کامل است و قطعا کمبودهایی هم دارد ولی این کمبودها در مقایسه با نقاط قوت بازی و لذتی که به شما منتقل میکند و ترس نابی که بعد از سال ها تجربه خواهید کرد, اصلا حساب نمی شوند.

در جایی خواندم که در مورد این بازی نوشته بود بازی ای که سالها نظیرش را نداشته باشیم یعنی بی نظیر است. بدون شک این حرف صحیح است.the evil within یک بازی بی نظیر است . بازی ای که سالهاست منتظر امدنش بودیم.بازی ای که شاید تنها استاد میکامی می توانست برایمان به ارمغان بیاورد.ترس ناب چیزی نیست که در هر بازی ای که بر روی خود نام ترسناک می گذارد مشاهده کنیم.ترس ناب حس کردنی است و باید در وجودتان رخنه کنید.در این بازی ترس در وجودتان رخنه خواهد کرد و کنترلر را از ترس محکم میگیرید که مبادا ناگهان اتفاقی بیافتد و شما اماده نباشید.

در انتها به شما عزیزان توصیه میکنم به هیچ وجه تجربه ی این عنوان را از دست ندهید. این بازی ای نیست که هر روز از خواب بیدار شوید یکی نظیرش در بازار عرضه شده باشد.حتی بازی ای نیست که در یک سال و یا چند سال نظیرش پیدا شود.این بازی شینجی میکامی است….پدر سبک وحشت بقا…..پدر رزیدنت اویل ………این شیطان درون است.

 

 

امتیاز نهایی بازی :  ۸۵/۱۰۰

نکات مثبت :  طراحی بی نظیر محیط  , داستان جذاب , صداگذاری و موسیقی بسیار عالی , گیم پلی قدرتمند , ایجاد حس ترس ناب  , شینجی میکامی!!!

نکات منفی : گرافیک فنی ضعیف شامل باگ و افت فریم , شخصیت پردازی ضعیف 

 

 

از گذشته ی او چه می دانید؟…….

 

اشتراک گذاری در FaceBook اشتراک گذاری در Twitter google +
  1. ابراهیم 0021 گفت:

    با سلام به نویسنده عزیز سعید جان. داداش واقعا نقدت پر محتوا و گیرا بود خیلی لذت بردم مقدمه درباره ی بازی های ترسناک واقعا من رو به گذشته برد.ممنونم واقعا این بازی فقط از ناشرش که Bethesda باشه این ضعف ها رو برد وگرنه اگه شرکتی مثل کپکام بود چیزی نی نقص میشد.در کل من این نظرو داشتم . ممنون لذت بردم از نقدت .

  2. سعید آقابابایی گفت:

    سلام ابراهیم عزیز.خیلی ممنون که وقت گذاشتی و نقد رو مطالعه کردی.خوشحالم که خوشت اومد داداش.
    حرفت صحیحه البته نمیشه با قطعیت کامل گفت چون کپکام هم این چند سال نشون داده خوب بلده اشتباه کنه و همچین کاراش بی نقص هم نبوده.
    از تجربه ی این بازی واقعا لذت بردم.تو که به این سبک علاقه داری حتما بازیش کن.اصلا نقص هاش لطمه ی جدی به بازی نزده.خیلی دلهره اور و ترسناکه.
    بازم ممنون از نظرت داداش.

  3. اشکان عالیخانی گفت:

    واقعا بازی خوفناکی بود مخصوصا اون موجودی که جیغ میزد و چهار دست و پا دنبالت میکرد.
    از نقد خوبت ممنون دوست عزیز.

  4. ابراهیم 0021 گفت:

    سلام مجدد به سعید جان.واقعا درسته چون من اصلا کارهای جدید کپکام رو ندیدم.از گذشتش گفتم.ولی باز این بازی یادآور بازی های قدیمی تو این سبک هستش.حتما حتما بازیش میکنم.فعلا وقت نشده ولی با چند بار رفتن جبران میکنم.

  5. سعید آقابابایی گفت:

    اشکان جان ممنونم از وقتی که گذاشتی داداش و نقد رو خوندی.نظر لطفته.
    دقیقا ترسناک ترین قسمت بازی همون زنه بود که دنبالت میومد مخصوصا وقتی باید اون دستگیره ها رو میچرخوندی تا اتیش قطع بشه.جیغ هایی که میزد ادم رو روانی میکرد.

  6. سعید آقابابایی گفت:

    دقیقا این بازی یاد اور گذشته است ابراهیم عزیز.یاد اور سری رزیدنت اویل. شینجی میکامی بلده کارشو .

  7. رسول نریمانی گفت:

    ممنون سعید جان، هر چند علاقه آنچنانی به سبک وحشتناک ندارم ولی شاهکار ها رو باید تجربه کرد.
    نقد کاملی بود
    حال میکنم نقداتو میخونم یه حس خودمونی داره.

  8. ابراهیم 0021 گفت:

    همیشه سعی میکنم وقت باسه تموم کردن همه ی درجه سختی این سبک از بازی بزارم.این بازی فوق العاده هم از این قضیه مستثنا نیست.

  9. سعید آقابابایی گفت:

    ممنونم رسول جان.نظر لطف شماست داداش.مرسی از خوندن نقد و گذاشتن نظر.شما یه مدیر نمونه هستی.

  10. سعید آقابابایی گفت:

    ابراهیم جان فکرکنم درجه ی سخت این بازی واقعا مرگبار باشه.همینجوریش روی نرمال دخلت میاد چه برسه به سخت ولی خب سختی یه لذتی داره که کسی که دارک سولز بازی کرده باشه میدونه چیه.

  11. ابراهیم 0021 گفت:

    دقیقا داداش ما هم پیشینه ی سخت بازی کردن رو داریم . همون هارد رفتن رزیدنت ۳ و دیدن اویل بار نمسیس و کشتنش با گلوله های خیلی کم و محدود و حتی استفاده از چاقو. دارک سولز هم صبر زیادی میده هر بازی رو مایوس نشیم بعد از کلی مرگ پی در پی.

  12. امیر رضا محمد خواه گفت:

    مرسی از نقد بازی. با توجه به ویدئو ها و صحبت هایی که درباره بازیشنیده بودم، کنترل شخصیت خیلی سخت بوده و سیستم تیراندازی هم زیاد چنگی به دل نمیزد. حالا نمیدونم چطوریاست…

  13. سعید آقابابایی گفت:

    ممنون امیر جان که نقد رو خوندی و وقت گذاشتی.فکرکنم بعضی جاهاش رو با دقت نخونده باشی.در مورد کنترل بازی توی نقد گفتم بعضی جاها مقداری لغزنده به نظر می رسه و انگار که شخصیت با یه حرکت کم انالوگ مقدار زیادی به چپ وراست میره ولی این موقع فرار کردن از دست موجودات معمولا پیش میاد و به نظرم شگرد میکامی هستش که این کار رو کرده.چون در بقیه ی قسمتها کنترل برای من هیچ مشکلی نداشت.
    در مورد تیر اندازی هم باید بگم که میکامی خودش ابداع گر سیستم تیراندازی از روی شانه بود و توی رزیدنت اویل ۴ که واسه چندین سال پیش هستش تونست از نظر همه برترین سیستم تیراندازی توی بازی های سوم شخص رو خلق کنه.توی این بازی هم دقیقا با همون سیستم روبرو هستیم که هیچ گونه مشکلی نداره.یه نکته اینجا وجود داره که اون مربوط به سبک بازی و ایجاد دلهره و نا امنی توی بازیکن هست.هر اسلحه ای چندین اپگرید برای بالا بردن دقت داره که هر چی بیشتر اپگرید میشه نشانه ی تفنگ ثابت تر میشه و به نظر می رسه تیر اندازی بهتره ولی بدون اپگرید کردن دقت و در اول بازی نشانه ی تفنگ حرکت میکنه تا به راحتی نتونی دشمنا رو بزنی و یکم ترس و دلهره در بازیکن ایجاد بشه. این نقص نیست بلکه متعلق به سبک بازیه و وقتی که دقت رو اپگرید میکنی میبینی که تیراندازی واقعا عالی وبدون نقصه.حتی بدون اپگرید هم سیستم تیر ادازی بازی برای من بسیار بهتر از بازی های سوم شخص دیگه بود و هیچ ایرادی توش ندیدم.

  14. شایان صالحی گفت:

    خیلی نقد خوبی بود ممنون. من تمومش کردم بازیش خوب بود ولی ترس زیادی به ادم منتقل نمی کرد و اون چیزی که میکامی براش وعده ترس میداد نبود ولی در کل خوب بود.

  15. سعید آقابابایی گفت:

    ممنون شایان جان که وقت گذاشتی و مطالعه کردی.من نظرم با شما فرق میکنه در این مورد. به نظر من این همون بازی ای بود که بعد از رزیدنت اویل سالها منتظرش بودم.بازی ترسش ناب بود.حتی محیط هم بهت استرس میداد.

  16. ubilove گفت:

    ممنون داداش سعید.
    نقد عالی بود.

  17. بردیا گفت:

    سلام

    چرا اپدیت نمیکنید مطلباتونو؟

    خدای نکرده مشکلی پیش اومده براتون؟

    ایشالله که خیره

  18. رضا گفت:

    سلام ممنون از نقد خیلی خوبتون که خیلی کامل و دقیق و عالی بود من این بازی رو فقط تا چپتر ۲ تونستم بازی کنم چون اخر چپتر دو که اون دکتر رو پیدا میکنم و اون غولی که اره برقی داره به زنجیر بسته شده وقتی میرم روبه روی اون دیواری که اون بسته شده دیوارو خراب میکنه و به طرفم میاد اون موقع چهکار باید کرد و به کجا باید برم خواهش میکنم منو راهنمایی کنیید ممنون

    • سعید آقابابایی گفت:

      داداش ممنون که خوندی نقد رو.
      میدونم که کجا رو میگی.توی اون مرحله قبل از این که بری جلوی اون دیوار که اونازاد بشه برو اروم بروم دشمنای توی مرحله رو بکش که خلوت بشه یکم. بعد برو بالا سر اون جایی که اون غوله بسته شده میبینی که از بالا می تونی نگاش کنی قبل از این که ازاد بشه یکی دوتا نارنجک بنداز روش تا عصبانی شه و دیوارو خراب کنه و بعد میاد دنبالت.توی همون محدوده باهاش موش و گربه بازی کن.خارج نشو اصلا از اون اصطبل تا دشمنای دیگه نیان سراغت.بذار تا غوله از نردبون اومد بالا کع بیاد سمتت تو برو پاین و وقتی باز داره از نردبون میاد پایین بهش تیر بزن.بذار بیاد پایین و تو دوباره بدو برو بالا.باز مجبور میشه بیاد بالا و باز بهش تیر بزن.کاری کن که همش توی نردبون مشغول بالا پایین رفتن بشه و تو بهش تیر بزنی.

  19. رضا گفت:

    خیلی ممنون داداش از راهنماییت خیلی ممنون

  20. محسن.dead space گفت:

    من بازی تموم کردم اما یه مشکلی داره که فول صفحه نمیشه فک کنم ابدیت برا بازی منتشر شده اگه بزاریدش رو سایت ممنون میشم

  21. محسن.dead space گفت:

    ممنون از نقد کاملتون

    • سعید آقابابایی گفت:

      ممنون محسن جان که خوندی نقد رو.لطف داری.
      داداش من اصلا با پی سی بازی نمیکنم واسه همین در جریان اپدیت هاش نیستم.ببخشید.

  22. محسن.dead space گفت:

    اگه کسی مراحلشو گیر کرد من در خدمتم

  23. ALI2013 گفت:

    سلام داش سعید گل ♥
    نقدرت واقعا عالی بود یعنی هیچ جا به خوبی شما همچین نقدی ندیدم ♥
    هنوز بازیش نکردم ولی توی این هفته حتما امتحانش میکنم
    واقعا خسته نباشی کارت حرف نداره داداش گل
    شرمنده دیر بهت سر میزنم کلا نتم قطع بود
    فدات

    • سعید آقابابایی گفت:

      سلام داداش علی گل.چطوری؟کجایی مرد حسابی؟ دلم برات خیلی تنگ شده بود.
      مرسی داداش که خوندی نقد رو.حتما امتحانش کن خیلی خوبه بازیش.
      داداش زود به زود بیا ازت بی خبر نباشم.خیلی خوشحال شدم که اومدی داداش.

  24. parsa گفت:

    Saeed too narsis in bazio dari biam begiram vase ps4