نارسیس رایانه

جنگاوری علمی تخیلی|نقد و بررسی Call Of Duty:Advanced Warfare

آینده در بسیاری از عناوین مختلف به تصویر کشیده شده است. بازی های زیادی در این سال های اخیر چهره ی آینده ی دنیا را از دید خود نمایان کرده اند. در اکثر این آینده های ذهنی، زمانه ای تاریک و پر فساد رو به روی شما قرار میگیرد و کمتر پیش می آید که ببینیم در آینده همه ی کشور ها با یکدیگر صلح دارند و به خوبی و خوشی زندگی میکنند. در این زمانه ی بد یا نفت به پایان رسیده است یا حاکمی قدرتمند و فاسد بر دنیا حکمرانی میکند و یا علم و تکنولوژی باعث بوجود آمدن جنگ هایی عظیم و جهانی میشود. علمی که زاده ی بشر است علیه بشر استفاده شده و موجب نسل کشی های فراوانی میشود. حال جدید ترین عنوان از سری بازی های Call Of Duty با نام Advanced Warfare سعی دارد آینده ای نشان مخاطبان دهد که در آن همه چیز مطیع علم و تکنولوژی است و قطعا کسی که حداکثر ظرفیت های ان علم استفاده نکند بازنده ی جنگی عظیم خواهد شد.

 

callofdutyadvancedwarfareboxart1

کاور رسمی نسخه ی PS4

 

                                                                                      نام: Call Of Duty Advanced Warfare

                                                                                      سازنده:Sledgehammer Games

                                                                                      ناشر:Activision 

                                                                                سبک بازی: اکشن اول شخص

                                                                                     پلتفرم ها:PC-PS4-PS3-Xbox One-Xbox360

 

اطلس جنگ

داستان بازی در سال ۲۰۵۴ دنبال میشود. جایی که سرباز جوانی به نام Jack Mitchell در ارتش مشغول خدمت است. او و بهترین دوستش Will Irons با یکدیگر کار میکنند و از کار در ارتش و هیجان های آن راضی و خرسند اند. اما قضیه از جایی آغاز میشود که در یکی از مامریت ها که هدف منفجر کردن یک Gun Ship است، دست راست Will بین در های هواپیما گیر میکند و علی رغم تلاش های MItchell برای آزاد کردن او، موفق نمیشود. will جان خود را از دست میدهد و یک دست Mitchell هم در آن انفجار قطع میشود. بعد از این ماجرا Mitchell از ارتش کناره گیری میکند اما با دعوت پدر Will یعنی Jonathan Irons وارد سازمان نظامی و خصوصی Atlas میشود. اطلس یک سازمان نظامی است که با ساخت و به کار گرفتن تکنولوژی های بسیار پیشرفته ی جنگی، با تروریست ها و خلافکاران بزرگ و بین المللی مبارزه میکند و در میان مردم بسیار محبوب است. رئیس شرکت اطس هم Jonathan Irons است. در اطلس، mitchell با شخصیت های اصلی داستان یعنی Gideon و Illona آشنا میشود و پس از تعبیه ی یک دست روباتیک برای Mitchell، او آن ها را در ماموریت های مختلف همراهی میکند.

 

10661945_932059730156581_7886592432289690474_o

mitchell شخصیت اول بازی است. با اینکه تروی بیکر وظیفه ی بازی کردن به جای او و صداگذاری او را عهده دارد اما شخصیت خوبی از کار در نیامده است.

هدف شرکت اطلس در ابتدا مبارزه با سازمانی تروریستی به نام KVA است که رهبری آن را فردی به نام Hades در دست دارد. پس از ماجرا های فراوان دست Mitchell و یارانش به Hades می رسد و پس از یک درگیری، Hades در آخرین لحظات عمرش اطلاعاتی که در یک حافظه ی فلش ذخیره شده به آن ها میدهد. پس از دیدن محتوای فلش Mitchell، Gideon و Illona به همراه کاپیتان Cormack و یارانش تازه دشمن واقعی خود را میشناسند: Jonathan Irons. در واقع Irons از حمله ی بزرگ تروریستی که بسیاری از کشور های دنیا را نابود کرده خبر داشته است اما چیزی به مقامات نگفته و پس از پایان جنگ با تاسیس سازمان اطلس سعی داشته مردم بازمانده را طرفدار خود کند و سازمان خود را آن قدر محبوب کند تا بر همه ی جهان حکومت کند. حال Mitchell و یارانش با هم همکاری میکنند تا Irons را دستگیر کنند و شرکت اطلس را نابود سازند. البته این اصلا کار آسانی نیست.

 

codaw (12)

Gideon شخصیت به یاد ماندنی و جذابی است. بسیاری او را با کاپیتان پرایس مقایسه میکنند. یکی به دلیل جهره اش و یکی به دلیل لهجه ی انگلیسی او.

 شخصیت پردازی همیشه در داستان های بازی های ندای وظیفه نقش مهمی را ایفا کرده است. حال می خواهیم ببینیم در Advanced Warfare هم شخصیت ها خوب از کار در آمده اند یا خیر؟ بسیاری از بازیبازان شخصیت های Advanced Warfare را با شخصیت های Modern Warfare مقایسه میکنند اما باید بدانیم که Soap MCtavish و Captain Price از همان ابتدا اینقدر محبوب نبودند و با نقش آفرینی در چند شماره به این اندازه محبوب شده اند. حال با فرض اینکه Advanced Warfare دنباله داشته باشد باید به شخصیت های خوب Gideon و Illona زمان دهیم. اما در همین بازی نیر این دو شخصیت مخصوصا Gideon بسیار عالی و خوب ظاهر میشوند. می رسیم به آنتاگونیست اصلی قصه یعنی آقای Jonathan Irons. بهترین شخصیت از نظر شخصیت پردازی است. هدف های او، آرامش خاص او، بد بودن او و در نهایت بازی شاهکار Kevin Spacey در نقش او همگی مزید بر علت بوده اند. شخصیتی هم که کمترین میزان شخصیت پردازی را دارد و دیالوگ هایش در بازی از همه کمتر است خود شما هستید. بله. Jack Mitchell شخصیت پردازی خوبی ندارد و تا آخر بازی شناخت درستی از او پیدا نمیکنید. درست مانند شخصیت mctavish در قسمت اول modern warfare.

 

Ilona_AW

Illona زنی با اصلیتی روسی است. بسیار خشن و جدی است و اندک احساس زنانه ای را در او پیدا نمیکنید. همین ها مهمترین عوامل شخصیت پردازی او هستند

 

جنگ آوری همراه با نوآوری

Call Of Duty:Advanced Warfare نوآوری های بزرگی دارد تا ایرادی که تا چند شماره قبل یعنی نبود نوآوری در گیم پلی به ندای وظیفه می گرفتند حالا برطرف شود. ایده ی جنگ در آینده و استفاده از جنگاوری های های پیشرفته بزرگترین رمز موفقیت Advanced Warfare است. تکنولوژی ها شرکت اطلس آن قدر بسیار است که بازی تا دقایق آخر هم تکراری نمی شود. لباس EXO بزرگترین آن ها است. لباسی مخصوص افراد نظامی اطلس و دارای قابلیت های فراوان نظیر جت پک، ضد گلوله، دستکش های مغناطیسی و… . اسلحه های بازی یکی دیگر از جذایبت های گیم پلی است. اسلحه هایی که حساب شده طراحی شده اند و استفاده از هر کدام لذت خاص خود را دارد. از اسلحه ای که نور شلیک میکند بگیرید تا اسلحه ای که با شتای دهنده ی جرمی کار میکند.

Screen-Shot-2014-05-03-at-7.03.47-PM

تعقیب و گریز در اتوبان در فصل سوم یکی از بهترین فصل های بازی است. قابلیت های لبای EXO خود را به خوبی نشان میدهد.

 

یکی دیگر از نوآوری های بازی، نارنجک های جدید آن است. این نارنجک ها به چند دسته تقسیم می شوند. اولین نوع همان نارنجک های انفجاری هستند. اما با یک تغییر بسیار مهم و کاربردی. زمانی که این نارنجک ها را پرتاب می کنید، به طور هوشمند دشمن را تشخیص داده و با آن برخورد میکند. نو ع دوم نارنجک ها، نارنجک های مکان یاب هستند که دشمنان را از پشت موانع نشان میدهد. نوع سوم نارنجک ها، نارنجک های EMP هستند که با برقی که ساطع میکنند می توانند لباس های EXO غول پیکر را از کار بیاندازند و درون های پرنده را از بین ببرند. به غیر از لباس های EXO معمولی، نوعی لباس EXO غول پیکر نیز وجود دارد که در مراحل انتهایی بازی سوارشان می شوید. این لباس ها چیزی در مایه های تایتان های بازی Titanfall هستند. وقتی سوارشان می شوید احساس قدرتی بسیار زیاد میکنید و دیگر چیزی جلو دارتان نیست. هوش مصنوعی دشمنان و یاران خودی نسبت به نسخه ی قبلی پیشرفت زیادی داشته اند اما هنوز هم بی نقص و در حد نسل هشتم نیستند.

 

http---game.anonforge.com-wp-content-uploads-2014-07-call-of-duty-advanced-warfare-advanced-arsenal-armor-1920x1080

لباس غول پیکری که از آن حرف میزدم همین است. وقتی سوارشان میشوید قدرتمند و شکست ناپذیر خواهید شد. اما در مقابل EMP ها آسیب پذیرند.

 

از روند بی نظیر مجموعه ی ندای وظیفه هم نگویم که خودتان بهتر می دانید. این روند بی نظیر در Advanced Warfare هم پیاده شده است. در یک فصل در قطب شمال به اعماق یخ های قطب می روید و در مرحله ای دیگر با استفاده از Grapple به درون یک کارخانه ی سری وارد میشوید و مخفی کاری می کنید و در مرحله ای دیگر روی پل گلدن گیت(Golden Gate) تعقیب و گریز می کنید. جلوه های ویژه و صحنه های سینمایی “ندای وظیفه ای” نیز که دیگر جای خود دارند. زمانی که در حال فرار با ایلونا هستید، ایلونا با یک حرکت بی نظیر قند در دل آب کن با یک اسلوموشن بی نظیر به دشمنان شلیک میکند یا زمانی که روی پل گلدن گیت پل فرو می ریزد آدرنالین خون شما تقریبا تا بی نهایت می رود. همه ی این ها جذابیت بازی را مانند سری های قبلی ندای وظیفه بسیار افزایش میدهند.

 

call_of_duty_advanced_warfare_4

قاب های لرزان، پس زمینه ی شلوغ، پلی که هر لحظه فرو می ریزد و آدرنالین شما که هر لحظه بالا تر میرود. همین ها برای طرفداران ندای وظیفه کافی است.

 

نهایت جنگاوری

گرافیک و جلوه های بصری بازی فوق العاده هستند. دیگر دوران ضعف گرافیکی بازی های ندای وظیفه گذشته است. موتور گرافیکی بازی همانی است که در قسمت قبلی یعنی Ghosts استفاده شده بود. فقط اینبار بسیار بهتر و کامل تر شده است. بافت های با کیفیت، جزئیات بی نظیر محیط و نورپردازی فوق العاده از نکات برجسته ی گرافیک بازی هستند. فقط برای اینکه از نهایت گرافیک و جلوه های بصری بازی لذت ببرید یا باید یک سیستم قوی داشته باشید و یا باید یکی از کنسول های نسل جدید را داشته باشید. زیرا در کنسول های قدیمی تقریبا چیزی از بازی می فهمید. میان پرده های از پیش رندر شده ی بازی نیز که آدم را دیوانه میکنند. برای ضبط این میان پرده ها از هزاران حسگر حرکتی نصب شده برروی بازیگران استفاده شده است. ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا شدن بازی نیز کمک زیادی به جذابیت آن کرده است.

 

2682987-gsnu_codadvancedwarfarecrossbuyannounced_20141007

میان پرده های از پیش رندر شده ی بازی نظیر ندارند. جزئیات چهره ی شخصیت ها و حرکت های طبیعی آن ها آدم را دیوانه میکند. اگر فکر میکنید ناتی داگ در ساخت میان پرده نظیر ندارد اشتباه کرده اید.

call_of_duty_advanced_warfare_40

نورپردازی، سیستم ذرات، جزئیات محیط و… همه فوق العاده هستند.

 

موسیقی های بازی توسط آقای Harry Gregson Williams ساخته شده که پیش از این موسیقی های بازی متال گیر سالید ۴ را هم ساخته بود. موسیقی متن بازی بسیار عالی است حرفی برای گفتن نمی گذارد. در مورد صداگذاری های بازی نیز هیچ ایرادی نمی توان گرفت. صداگذاران و بازیگران حرفه ای در بازی نقش شان را به خوبی بازی کرده اند. کوین اسپیسی را که همه یتان میشناسید. بازیگر بریتانیایی که نقش آفرینی های به یاد ماندنی او را در فیلم های “زیبایی آمریکایی”، “هفت”، “مظنونین همیشگی” و این اواخر سریال محبوب Home Of Cards دیده اید. بازیبازان عزیز با تروی بیکر هم آشنایی کامل دارند. کسی که پیش تر صدایش را به جوکر در “ریشه های آرکهام”، تالیون در middle earth و جوئل در The Last Of Us قرض داده بود.

 

1500

بازیگران حرفه ای بازی

 

 

Advanced Warfare یک دنباله ی عالی برای ندای وظیفه است و ناکامی های Ghosts را به خوبی جبران کرد. این بازی نشان داد که با نوآوری و تنوع همه چیز رضایت بخش میشود. انیدواریم شماره ی دوم این بازی نیز سال بعد منتشر شود.

 

در انتها یک تک گویی بسیار زیبا از جاناتان آیرونز:

“دموکراسی؟ دموکراسی نه چیزیه که مردم احتیاج داشته باشن و نه حتی اونو بخوان. آمریکا یه قرنه که می خواد دموکراسی رو تو همه ی کشور ها برقرار کنه و این قضیه حتی یک بار هم جواب نداده. این کشور ها ساده ترین پایه های لازم برای برقرار کردن دموکراسی رو ندارن. اونوقت شما فکر میکنید ما می تونیم به این کشور ها لشکر بکشیم و با انداختن چند تا بمب و از بین بردن دیکتاتور های حاکم، شروع کنیم به برقرار کردن دموکراسی؟پووووووف! بی خیال!”

 

داستان:۸۰

گیم پلی:۸۷

گرافیک:۸۷

موسیقی و صداگداری:۸۸

امتیاز کلی:۸۵

اشتراک گذاری در FaceBook اشتراک گذاری در Twitter google +
  1. ubilove می‌گه:

    آخه چیزی که ۶ ساعت گیم پلی داشته باشه اسمشو میشه گذاشت بازی؟

    • اشکان عالیخانی می‌گه:

      چرا نمیشه برادر من.
      اگه اینجوریه بازی های telltale هیچ کدوم بازی نیستن دیگه.

      • سعید آقابابایی می‌گه:

        بازیای telltale 10 دلار هستن نه ۱۰۰ دلار.

        • اشکان عالیخانی می‌گه:

          اولا ۱۰۰ دلار نه و ۶۰ دلار.
          دوما آقا سعید درسته که گیم پلی کمه ولی برای همین ۶ ساعت هزینه ی زیادی میشه. صحنه های سینمایی بازی اونقدر زیاد و پر خرج هستن که واسه ساخت این بازی هزینه های زیادی رو متقبل میشن.
          نمیدنم مشکل شما با این بازی چیه ولی به نظر من نسبت به نسخه ی قبل پیشرفت زیادی داشته

          • سعید آقابابایی می‌گه:

            من خودم هم گفتم که از نسخه های قبلی بهتره ولی خیلی وقته که دیگه کیفیت اون شماره های اول و مخصوصا modern warfare رو نداره. قبلا برای ساختنش بیشتر زحمت میکیدن ولی الان یکم پولکی شدن. من مشکلم اینه که می تونن یکم بیشتر هزینه کنن و بازی رو طولانی تر کنن تا ادم هنوز میاد گرم شه تموم نشه بازی.اینا که میدونن هزینه شون برمیگرده و این باعث محبوب تر شدن بازی میشه ولی چون میدونن اگه یه ساعت هم باشه بازم مردم میخرن دارن کم کاری میکنن. این احترام نذاشتن به گیمرهاست که منو ازار میده.

    • سعید آقابابایی می‌گه:

      والا ۶ ساعت هم نمیشه.

  2. سعید آقابابایی می‌گه:

    اشکان جان خیلی ممنون از نقد خوب و کامل و جامعت. خیلی عالی به همه چیز اشاره کردی. متشکرم و امیدوارم که ادامه بدی.
    نکته ی دوم این که اگر اخرش به بخشهای مختلف بازی امتیازی بدی و یک امتیاز نهایی به بازی هم بدی خیلی قشنگتر میشه.

  3. نارسیس رایانه می‌گه:

    نقد خوبی بود مخصوصا با اشاره به بازیگرانش. خیلی ممنون اشکان

  4. MR Engineer می‌گه:

    نقد بسیار خوبی بود
    من اگه می خواستم به این بازی نمره بدم بهش ۸ میدادم. بهرحال سلیقه ها با هم متفاوت دیگه